De ce nu vrea CJC să respecte drepturile elevilor? Ţuţuianu să nu fie zgârcit

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Miza financiară ridicată

De ce nu vrea CJC să respecte drepturile elevilor? Ţuţuianu să nu fie zgârcit

Administrație 21 August 2018 / 17:51 2038 accesări

De ce elevii din judeţul Constanţa nu au gratuitate şi, când e cazul, reducere, la transportul local în comun la nivel județean deşi legea spune clar că au aceste drepturi? Pentru că, s-ar părea, nu vrea Consiliul Judeţean Constanţa. Asociația Elevilor din Constanța și Asociația Studenților din Constanța desfășoară de un an de zile demersuri pentru ca elevii și studenții din Constanța să aibă reducere, respectiv gratuitate, la transportul local în comun la nivel județean. „Reamintim că în urma demersurilor AEC și ASC, și după multă încăpățânare, Consiliul Local Constanța a aprobat reducerile și gratuitățile pentru elevi și studenți la nivelul municipiului Constanța. Acum, situația se repetă la nivel județean.

Potrivit art. 84 și 205 din Legea educației nr. 1/2011, elevii și studenții au dreptul la reducere, respectiv gratuitate, la transportul local în comun. Transportul local în comun se desfășoară atât în interiorul unei localități, cât și între localități. Când se desfășoară exclusiv în interiorul unei localități, autoritatea competentă este consiliul local. Când se desfășoară între mai multe localități, autoritatea competentă este asociația de dezvoltare intercomunitară, dacă există, sau consiliul județean”, se arată într-un comunicat al elevilor.

De asemenea, potrivit aceleiaşi surse, elevii acuză faptul că angajaţii CJC nu cunosc legea şi că „acordarea de facilități la transportul local la nivel județean este în sarcina Consiliului Județean Constanța, și nu a consiliilor locale, așa cum în mod greșit au reținut direcțiile de specialitate din consiliul județean. Faptul că într-o hotărâre de guvern din anul 1996 se precizează că se realizează decont nu produce niciun efect deoarece, în ierarhia actelor normative, legea este întotdeauna peste hotărârea de guvern și aceasta din urmă nu o poate contrazice”.

Astfel, elevii „solicită președintelui Consiliului Județean Constanța să nu dea dovadă de zgârcenie și rea-credință în ceea ce privește drepturile elevilor, așa cum a făcut Radu Mazăre la nivelul municipiului Constanța. În cadrul unei ședințe a unei comisii de specialitate, un consilier județean aparținând majorității din consiliu a încercat, într-un mod total lipsit de profesionalism, să batjocorească reprezentanții AEC prin întrebări lipsite de relevanță cum ar fi sursa de finanțare. Aceasta este dovada că de fapt miza este una financiară. De asemenea, îi solicităm domnului Horia Țuțuianu să demareze de îndată cercetarea disciplinară a funcționarilor publici care au semnat rapoarte ilegale și care astfel au pus la îndoială drepturile elevilor și studenților. Mai mult, somăm public consilierii județeni să voteze proiectul de hotărâre care este pe deplin legal și obligatoriu de a fi adoptat. În caz contrar, reprezentanții AEC vor lua toate demersurile necesare pentru atragerea răspunderii lor civile, administrative și penale”, a declarat Mihai Tănase, președintele Asociației Elevilor din Constanța.

Potrivit articolului 84, (1) „Elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat beneficiază de tarif redus cu minimum 50% pentru transportul local în comun, de suprafață, naval și subteran, precum și pentru transportul intern auto, feroviar și naval, pe tot parcursul anului calendaristic. (2) Elevii orfani, elevii cu cerințe educaționale speciale, precum și cei pentru care s-a stabilit o măsură de protecție specială, în condițiile legii, sau tutela beneficiază de gratuitate pentru toate categoriile de transport prevăzute la alin. (1), pe tot parcursul anului calendaristic”.

Potrivit articolului 205, (2) „În timpul anului universitar, studenții înmatriculați la forma de învățământ cu frecvență, în instituțiile de învățământ superior acreditate, în vârstă de până la 26 de ani, beneficiază de tarif redus cu minimum 50% pe mijloacele de transport local în comun, transportul intern auto, feroviar și naval. Studenții orfani sau proveniți din casele de copii beneficiază de gratuitate pentru aceste categorii de transport”.

Cum orice drept are o obligație corelativă, AEC și ASC au studiat legislația aplicabilă pentru a verifica cine are obligația de a asigura aceste facilități. Astfel, potrivit articolului 17, (1) „Consiliile locale, consiliile județene și Consiliul General al Municipiului București au următoarele atribuții:

i) acordarea de facilități și subvenții operatorilor de transport rutier și transportatorilor autorizați care efectuează transport public local de persoane, pentru asigurarea suportabilității costurilor de către utilizatori, susținerea și încurajarea dezvoltării serviciului, cu respectarea legislației fiscale în vigoare;

n) stabilirea subvenției acordate de la bugetul local sau județean, după caz, pentru acoperirea diferenței dintre costurile înregistrate de operatorul de transport rutier sau transportatorul autorizat, după caz, pentru efectuarea serviciului și sumele efectiv încasate ca urmare a efectuării transportului;”

Mai mult, potrivit Regulamentul cadru pentru efectuarea transportului public local din 03.10.2007, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 972/2007, operatorii de transport/transportatorii autorizați au obligația să emită abonamente de călătorie cu respectarea reglementărilor în vigoare, inclusiv pentru categoriile sociale care beneficiază de reduceri ale costului abonamentului.

În legătură cu distincția dintre decontare și reducere/gratuitate, arătăm că potrivit Legii nr. 1/2011, elevii și studenții beneficiază de reducere, respectiv gratuitate. Există într-adevăr și o procedură de decontare, dar ea se referă exclusiv la situația elevilor navetiști, decontarea având ca premisă acordarea reducerii. Și poziția Ministerului Educației Naționale este în același sens și a fost exprimată printr-o intervenție într-un proces care a fost pe rolul Curții de Apel Alba Iulia.



12