Firmele de asigurări din România au scumpit semnificativ poliţele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) pentru că preferă să se capitalizeze prin tarife şi nu prin infuzii de capital, în timp ce, în cazul RCA pentru transportatorii rutieri, concurenţa reală a asigurătorilor este redusă, cu doar 3-4 jucători, arată raportul “Fluctuaţia tarifelor RCA în perioada 2015-iulie 2016”, prezentat săptămâna aceasta în plenul consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).
Până în 2012, piaţa RCA, „nesusţinută şi necontrolată”
Raportul face o radiografie a pieţei asigurărilor RCA în ultimii ani, când au avut lor transformări dramatice. Astfel, "până în anul 2012 piaţa asigurărilor din România, în special piaţa RCA, a fost o piaţă nesusţinută şi necontrolată", potrivit raportului. "Strategia de la momentul respectiv de dezvoltare prin politici agresive de preţ s-a demonstrat a fi în fapt doar o iluzie, piaţa asigurărilor RCA acumulând pierderi, iar consecinţa a fost că unii din cei mai mari jucători din piaţă (Astra şi Carpatica) au ajuns în situaţia de faliment, alte companii înregistrând o situaţie critică. Toate companiile de asigurări cu cotă importantă pe piaţa RCA care nu au avut susţinere financiară din partea acţionarilor au întâmpinat dificultăţi majore (ex. Euroins, City lnsurance)", arată raportul.
Cum ne afectează Solvency II
Ulterior, piaţa RCA a intrat într-o perioadă de transformări, impusă şi de reglementările mai stricte de solvabilitate impuse la nivel european, inclusiv în România. Astfel, de la 1 ianuarie 2016, a intrat în vigoare în România legea care transpune directiva eurpeană Solvency II, care a ridicat standardele de sovabilitate pentru firmele de asigurări. Printre efectele reglementărilor a fost şi o creştere importantă a tarifelor RCA, în 2015 şi mai ales în 2016. "Noile tarife din anul 2016 (semnificativ mărite în cazul mai multor segmente de asiguraţi, precum transportatorii de mărfuri şi persoane) au ca ţintă atât acoperirea daunelor viitoare, cât şi plata dosarelor vechi, având ca punct de plecare necesitatea fundamentării unor tarife care să acopere pierderile trecute şi prezente", se menţionează în raport.
Însă autorii raportului subliniază că scumpirea poliţelor are printre cauze modul de finanţare a firmelor de asigurări din România. "Creşterile de tarife pot avea ca explicaţie şi faptul că societăţile de asigurări doresc să se capitalizeze (conform cerinţelor de prudenţialitate) prin tarife ridicate şi nu prin infuzie de capital - practic, acestea vor un tarif mai mare în prezent pentru a acoperi cerinţele de solvabilitate din prezent, implicit acoperind şi pierderile din anii anteriori", arată raportul ASF.
Însă cauza fundamentală a creşterii tarifelor RCA este, pe termen lung, infrastructura rutieră precară din România, creşterea numărului de accidente şi "creşterea exponenţială a despăgubirilor pentru vătămări corporale acordate de instanţele din România", subliniază documentul.
Intră Consiliul Concurenţei pe fir?
În cazul transportatorilor rutieri, care au acuzat creşterea explozivă a tarifelor RCA în ultimul an, raportul arată că Sectorul Asigurări din ASF a demarat o analiză amplă care îşi propune, între altele, "să explice şi să caute soluţii la aceste creşteri de tarife, să verifice împreună cu Consiliul Concurenţei dacă se impun măsuri coordonate interinstituţionale". Autorii raportului ASF au constatat că "pe segmentul RCA pentru transportatori rutieri se manifestă o concurenţă reală redusă, doar între un număr de 3-4 asigurători (restul asigurătorilor având o prezenţă simbolică în piaţă)". ASF ar fi constatat faptul că firmele de transport cu flote mari beneficiază de tarife mai mici la RCA, însă "există o plajă foarte largă de tarife RCA, în funcţie de diferitele criterii de risc/segmentare aplicate de fiecare companie de asigurări (de la tarife sub 5.000 lei, până la tarife peste 20.000 lei pentru acelaşi vehicul de peste 16 tone)", arată raportul.
Analiza care urmează să fie efectuată de către ASF urmează să verifice "dacă există tarife preferenţiale practicate în piaţa asigurărilor RCA pentru transportatori (identificarea eventualelor discriminări)". În plus, angajaţii ASF ar urma să efectueze verificări comune cu ANAF "pentru a stabili dacă pierderile înregistrate de companiile de asigurări ar putea fi cauzate şi de transferuri de profituri către extern (transfer prin costuri)", menţinează documentul.
Cutremur pe piaţa RCA
Piaţa RCA este în prezent zguduită de falimente şi de alte probleme înregistrate de principalii jucători de pe piaţă. Companiile Astra şi Carpatica Asig au intrat în faliment, iar City Insurance şi Euroins se află în diverse proceduri speciale impuse de către ASF. În urma intrării în procedură de faliment a Carpatica Asig, măsură anunţată recent de către ASF, pe piaţa RCA rămân doar opt jucători: Euroins, City Insurance, Allianz-Ţiriac, Generali, Asirom- Vienna Insurance Group, Omniasig - Vienna Insurance Group, Groupama şi Uniqa. Recent, subsidiara românească a companiei austriece de asigurări Grawe a anunţat că va intra în octombrie pe piaţa RCA, după ce a obţinut avizul ASF în acest sens.