De ceva timp, Unităţile de Primire Urgenţe (UPU) din cadrul spitalelor sunt tot mai des criticate, întrucât timpul de aşteptare pentru preluarea cazurilor este mult prea mare. Au existat persoane care au aşteptat un consult medical de specialitate chiar şi peste patru-cinci ore. Pe de o parte, este firesc ca pacienţii să reacţioneze, să se enerveze, dar, pe de altă parte, mulţi nu vor să înţeleagă că Urgenţele sunt înfiinţate doar pentru situaţiile... urgente. Este adevărat că nu orice persoană, mai ales fără o pregătire medicală, poate să facă diferenţa între o urgenţă sau un caz ce poate aştepta la uşa medicului de familie. Este la fel de adevărat, însă, că mulţi apelează la Urgenţe pentru a beneficia de unele analize medicale gratuite sau pur şi simplu vor un consult gratuit din partea unui medic specialist. La ultima conferinţă de presă organizată la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă (SCJU) „Sf. Apostol Andrei” Constanţa, şeful UPU, dr. Rodica Tudoran, sublinia că multe dintre persoanele care apelează la serviciile medicilor din UPU şi care nu constituie urgenţe medicale sunt cele mai recalcitrante. Li se explică clar că nu sunt în pericol şi că pot aştepta, asta în cazul în care nu vor să meargă la medicul de familie (pentru că primesc şi acest sfat) însă reacţionează violent, personalul medical fiind de multe ori jignit. De ce nu apelează pacienţii care nu se ştiu grav bolnavi la medicul de familie? De altfel, medicina de familie este medicina primară, deci „linia întâi” în ceea ce priveşte acordarea asistenţei medicale. Răspunsul vine din partea secretarului de stat în Ministerul Sănătăţii (MS), dr. Raed Arafat: „Există o problemă cu sistemul de asistenţă primară, care în anumite intervale nu funcţionează”. Dr. Arafat nu a negat că este străin de situaţia din UPU, dar este convins că de regulă sunt lăsate să aştepte urgenţele minore. „Aud de la colegii noştri că suntem asaltaţi de bolnavi. Hai să analizăm. Este o problemă cu sistemul de asistenţă primară, pentru că după o anumită oră sistemul nu funcţionează. Noaptea nu ai asistenţă primară, în weekend nu ai, de sărbători nu ai. Şi atunci, singurul sistem deschis permanent este cel de urgenţe”, a afirmat secretarul de stat. El a mai spus că nu poţi pretinde oamenilor să-şi facă singuri triajul acasă, iar apoi să meargă acolo unde trebuie pentru a se trata. „Un om simplu, atunci când apare o durere pe care n-a mai avut-o, este îngrijorat. El simte că este o urgenţă. Dacă pe medicul de familie nu-l găseşte sau trebuie să se programeze, el merge imediat la urgenţe. Rolul nostru este să stabilim dacă este o urgenţă sau nu. Nu putem spune în niciun caz să nu vină”, a declarat dr. Arafat, care a adăugat că, în medie, unul din cinci pacienţi care se prezintă la unităţile de primiri urgenţe necesită apoi internarea în spital. „Mulţi spun că sistemul de urgenţe costă mulţi bani. În România, UPU-urile şi SMURD-ul nu depăşesc, ca finanţare, 5,5% din bugetul alocat Sănătăţii. Să nu credeţi că nu sunt şi acum atacuri, eu m-am învăţat”, a precizat dr. Arafat. Totodată, secretarul de stat în Ministerul Sănătăţii a spus că mai sunt multe lucruri de făcut în sistemul de urgenţe şi că de multe ori când se uită înapoi îşi aduce aminte de piedicile care i s-au pus pentru a înfiinţa SMURD. „Şi acum avem lupte. Dar toate sunt în culise şi le putem depăşi. Sunt şi acum comentarii şi multe întrebări, dar le putem rezolva”, a adăugat dr. Raed Arafat.