De la „brb” şi „cmf”, la oratoria Antichităţii

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Tinerii învaţă să comunice

De la „brb” şi „cmf”, la oratoria Antichităţii

Eveniment 04 Mai 2011 / 00:00 784 accesări

Apariţia formelor de comunicare electronice (telefonie mobilă, mesenger, e-mail) au dus la scăderea capacităţii de comunicare a tinerilor, ai căror reprezentanţi au devenit incapabili de a-şi susţine idelie cu ajutorul unor argumente logice. Acest lucru a dus la apariţia „nepreţuitelor perle” de la examenele de bacalaureat care au „încântat”, în ultimii ani profesorii de limba şi literatura română. Pentru a reînvăţa liceenii să comunice, începând cu anul şcolar viitor, va fi introdusă o nouă disciplină opţională: „Dezbatere, Oratorie şi Retorică”. Disciplina va putea fi studiată, o oră pe săptămână, indiferent de profilul sau specializarea liceului, introducerea acesteia în curriculumul de învăţământ depinzând de o decizie în acest sens a instituţiilor de învăţământ. „Este un curs interdisciplinar, care poate fi predat atât de profesorii de limba română, cât şi de cei de socio-umane. Având în vedere prevederile din ultimii patru ani din programa de bacalaureat, care pun accent, în cazul examinării orale, pe competenţele elevului de a dezbate un anumit subiect, de a ţine un discurs, această disciplină este binevenită”, a declarat profesorul de limba şi literatura română Camelia Ciurei, director al Colegiului Naţional „Mihai Eminescu” din Constanţa.

ORATORIA, TEHNICĂ DE DISCURS. Introducerea disciplinei „Dezbatere, Oratorie şi Retorică” vizează dezvoltarea deprinderilor elevilor de a gândi analitic şi de exprimare personală, cultivarea toleranţei fată de pluralismul opiniilor, precum şi dezvoltarea capacităţii de abordare transdisciplinară a problematicii supuse analizei şi dezbaterii. Totodată, disciplina are ca scop încurajarea gândirii critice şi flexibile, a autonomiei în gândire, a atitudinii pozitive faţă de comunicare, a toleranţei faţă de valorile, opiniile şi argumentele celorlalţi, precum şi a participării la viaţa socială fundamentată pe opinii şi acţiuni întemeiate. „Oratoria este o ştiinţă din antichitate care presupune susţinerea unui discurs bazat pe argumente valide. Acesta trebuie să plece de la nişte premise şi să aibă o concluzie care poate deveni, la rândul ei, premisa unei noi argumentaţii”, a declarat profesorul de ştiinţe socio-umane din cadrul Colegiului Naţional de Marină „Alexandru I. Cuza” din Constanţa, Daniel Gioglovan. Dacă în antichitate discursul oratorilor era bazat pe problemele sociale cu care se confrunta civilizaţia respectivă, recent, termenul de oratorie a început să fie aplicat în sfere extra-lingvistice, oratoria devenind dintr-o tehnică a limbajului, o tehnică de discurs. Printre cei mai cunoscuţi oratori din antichitate se numără Aristotel, Platon şi Cicero.

Taguri articol


12