Se investește puțin în sistemul de învățământ, iar metodele de predare sunt aproape antice;copiii nu au nicio plăcere să ajungă la școlă și, drept urmare, abandonul până în clasa a XII-a este de 25 la sută. „Una dintre marile probleme ale învăţământului este faptul că pierdem foarte mulţi copii pe drum. Avem un abandon şcolar până la clasa a XII-a de 25%, iar 40% dincei din clasa a opta nu pot citi şi nu înţeleg un text. Din învăţământul tehnic, 30% se angajează în domeniul urmat în şcoală şi 26% dintre cei de 30 de ani au făcut facultatea. În plus, un număr foarte mic de oameni învaţă de-a lungul vieţii. (...) Maximum 30% dincopii se angajează în domeniul pentru care care se pregătesc“, afirmă reprezentantul Coaliţiei pentru Dezvoltarea României (CDR), Măriuca Talpeș.
Potrivit acesteia,investiţii absolut insuficiente sunt în zona de preşcolari şi şcoala primară, unde România investeşte cel mai puţin, respectiv 0,7% din PIB, faţă de 1,5% media europeană. La învăţământul secundar stăm mai bine, adică se investeşte 1,5% din PIB, faţă de 1,9% media europeană, iar, la învăţământul terţiar suntem peste media europeană ca investiţie din PIB.
Metode de predare, aproape antice
„De ce pierdem copiii pe drum? Metodele de predare din şcoală, acum, au rămas ca pe vremea noastră sau a bunicilor noştri. Pentru copii, şcoala nu mai este atractivă. Tot ce fac copiii la şcoală nu mai este legat de lumea înconjurătoare, nu învaţă prin proiecte, nu învaţă integrat. Copiii nu se bucură de şcoală. Suntem printre ultimele ţări din lume la ceea ce înseamnă atractivitatea şcolii pentru copii“, a arătat reprezentanta CDR.
Problema cea mai gravă pare a fi că la finele clasei a VIII-a, aproape jumătate din elevi nu sunt în stare să citească și să înțeleagă un text. Ba mai mult, nici la matematică nu se descurcă prea grozav. Astfel, școlile din România cresc analfabeți funcționali.
În ceea ce priveşte adolescenţii, 7% merg către liceele vocaţionale, precum cele de muzică, balet şi şcoli pedagogice, iar ceilalţi, la învăţământul profesional şi tehnic (49%) şi la licee teoretice (44%). Din orice liceu, copiii ar trebui cu uşurinţă să intre la facultate, însă doar 33% dincei care fac liceul trec şi bacalaureatul. Iar rata de abandon în facultate este de 38%. „Ar trebui readuse atelierele practice, să reactivăm lucrul manual, dar nu cum era pe vremuri, ci la nivelul actual, precum ateliere de robotică sau de meşteşuguri tradiţionale şi foarte atractive astăzi. Ar trebui ca mediul de afaceri să fie încurajat să ia legătura cu şcolile şi să le ajute, poate printr-o scădere a taxelor pentru toate investiţiile pe care mediul de afaceri le-ar face în şcoli“, a continuat responsabilul CDR.
Reprezentantul CDR a oferit și soluții: profesorii mai bine selcționați, dar plătiți cu mult mai bine decât în momentul de față. Până se va întâmpla minunea, vom avea generații întregi de analfabeți cu diplomă de liceu și de facultate, șomeri și asistați social.