Poate că fondurile europene sunt considerate mană cerească pentru ceea ce numim, în mod pompos, dezvoltare. Însă în România este inutil să obții fonduri comunitare dacă birocrația și neseriozitatea specifice plaiurilor mioritice îți pun bețe în roate. La această concluzie au ajuns autoritățile locale din Hârșova, care, după ce au alergat ca la maraton după studii, expertize și avize, trebuie să o ia de la capăt cu obținerea documentelor necesare proiectului de amenajare a unui debarcader pe malul Dunării. De data aceasta, pentru a obține alte documente justificative pentru lămurirea unor instituții, care s-au trezit să sesizeze probleme abia după ce administrația a obținut finanțarea proiectului și a atribuit contractul.
MISIUNE IMPOSIBILĂ Concret, Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați, de care aparține portul din Hârșova, a sesizat o problemă în legătură cu amplasamentul pontonului inclus în debarcader, așa că a cerut institutului care a proiectat portul Hârșova date suplimentare înainte să avizeze lucrarea. Pentru că portul a fost proiectat în urmă cu 110 ani, datele respective nu mai erau în arhive. Așa că Primăria a fost nevoită să comande o expertiză de specialitate care să lămurească situația. După ce experții vor realiza toate studiile, iar APDM va aviza, într-un final, construcția pontonului, Primăria trebuie să obțină, într-un timp foarte scurt, un ultim aviz de la Ministerul Transporturilor. Sună ca o misiune imposibilă, pe care autoritățile locale din Hârșova sunt obligate să o ducă până la capăt dacă nu vor să piardă peste 150.000 de euro, adică banii obținuți de la Uniunea Europeană. Și toate aceste proceduri trebuie să fie îndeplinite în cel mult 30 de zile.
SERIOZITATE... ROMÂNEASCĂ Pe lângă birocrație, autoritățile se mai confruntă cu o altă problemă: firma care a contractat lucrarea nu excelează deloc la capitolul seriozitate. Cel puțin așa acuză primarul Tudorel Nădrag. El a explicat că, deși a semnat în aprilie ordinul de construcție a clădirii care cuprinde spații administrative și comerciale, lucrările nu au fost demarate nici până acum. „Firma care se ocupă de proiect motivează că nu s-a apucat de construcție ba pentru că nu a avut avizele pentru ponton, ba pentru că trebuie să se ocupe de altă lucrare, tot la noi în oraș. Până la urmă, au promis să înceapă treaba în câteva zile, însă numai dacă le vom prezenta avizele pentru ponton în maximum o lună”, a explicat primarul. Una peste alta, debarcaderul trebuie amenajat complet, cu tot cu ponton și clădire, până la 31 decembrie. În caz contrar, autoritățile pot să își ia adio de la banii europeni.