Debitele consumatorilor, incluse în falimente, nu sînt recuperabile

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Debitele consumatorilor, incluse în falimente, nu sînt recuperabile

Economie 24 August 2009 / 00:00 477 accesări

Numărul cererilor de faliment în rîndul consumatorilor (persoanelor fizice autorizate şi jurice - n.r.) este în creştere în ultima perioadă, spune analistul Iulian Urban. Potrivit afrimaţiilor lui Urban, în prima jumătate a anului 2009, faţă de prima jumatate a lui 2008, cererile au crescut cu aproape 37%, ceea ce înseamnă peste 180.000 de cerereri în plus. „Ca urmare a acestei creşteri substanţiale, este important de menţionat faptul că, agenţii colectori de debite nu pot iniţia procedurile de recuperare a debitelor incluse în cererile de faliment, şi nici pe cele care au fost şterse. Încercarea de a colecta un debit în faliment sau şters la faliment poate reprezenta o încălcare a FDCPA (Fair Debt Collection Practices Act - n.r.), a Codului falimentului, sau a ambelor. Colectorilor de debite li se interzice încercarea de a colecta debitele incluse în faliment ca urmare a prevederii de blocare automată, conform Codului falimentului”, a declarat Urban. El a precizat că blocarea automată este o măsură temporară care intră în vigoare imediat ce a fost depusă cererea unui debitor de deschidere a falimentului. Această măsură opreşte orice intervenţie judiciară sau amiabilă de colectare a debitului, pînă ce instanţa fie înlătură această blocare, fie închide dosarul de faliment. Blocarea automată se aplică numai cererilor apărute înainte de începerea procedurii de faliment. Deşi există anumite excepţii de la blocarea automată, conform Codului falimentului (de exemplu impozitele), majoritatea debitelor fac obiectul blocării automate. „Debitele ce au apărut după depunerea cererii de faliment nu intră sub incidenţa blocării automate. Totodată, colectorii de debite nu pot colecta debite ce au fost şterse în urma deschiderii falimentului. Acest fapt implică ştergerea debitului menţionat în cerere de către Instanţă. Acest demers nu este reversibil, debitul nu mai poate fi recuperat de la debitor”, a explicat analistul. El a mai spus că orice încercare de colectare a unui debit şters încalcă prevederile Codului falimentului cu privire la acest subiect. În general, numai debitele apărute înainte de depunerea cererii pot fi şterse. „Debitele apărute după acest moment nu pot fi, în general, şterse. Un colector de debite poate încălca prederile FDCPA în cazul în care acesta încearcă să recupereze un debit care a fost inclus în sistemul de blocare automată sau a fost şters în cazul în care Instanţa decide acest lucru. Coform secţiunii 807 a FDCPA, un colector ar reprezenta greşit statutul debitului, încercînd să recupereze un debit inclus în faliment sau şters. Implementarea politicilor şi procedurilor de identificare a debitelor incluse într-o cerere de faliment sau şterse este esenţială pentru a se evita declanşarea procedurilor de recuperare după blocarea automată sau decizia de ştergere”, a spus Iulian Urban. Asemenea politici şi proceduri protejează colectorul de debite de eventuale încălcări ale Codului falimentului şi pot fi folosite pentru pregătirea unei strategii de apărare care să invoce o eroare de „bona fide” conform FDCPA, în cazul în care colectorul ar încerca să colecteze un debit inclus în faliment. Un colector ar trebui să apeleze la consiliere de specialitate, pentru a se asigura că asemenea politici sînt în conformitate atît cu FDCPA, cît şi cu prevederile Codului falimentului.

Taguri articol


12