Organizaţia Municipală a Partidului Democrat (PD) Constanţa va iniţia un proiect de lege privind transformarea Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CN APMC) în Autoritate Portuară. Potrivit preşedintelui Organizaţiei Municipale a PD Constanţa, deputatul Laurenţiu Mironescu, actul normativ va împuternici administraţia portului cu suficient de multe mecanisme pentru a o face cît mai profitabilă şi pentru a dinamiza activitatea portuară. Mai exact, se doreşte obligativitatea sectorului privat de a face investiţii şi de a-şi plăti taxele în conformitate cu performanţa în operare. De asemenea, prin acest proiect de lege se doreşte şi trecerea Căpităniei Zonale Constanţa din subordinea Autorităţii Navale Române (ANR) la noua Autoritate Portuară. Deputatul constănţean a menţionat că actul normativ va fi depus în Parlament în prima săptămînă a lunii februarie şi va beneficia de sprijinul parlamentarilor democraţi. Totodată, Laurenţiu Mironescu a spus că nu s-a gîndit la nişte eventuale modificări în conducerea noii structuri, însă vor apărea probleme în ceea ce priveşte modul de organizare a acesteia astfel încît „să se creeze un mediu mai penetrant pentru investiţii, iar statul să îşi recupereze costurile enorme din Portul Constanţa”.
Întrebat care este părerea sa despre intenţia Organizaţiei Municipale a PD Constanţa, directorul general al ANR, Paul Brânză, a declarat că dacă se ajunge la concluzia că este mai bine pentru activitatea navală, nu se va opune trecerii Căpităniei Zonale Constanţa în subordinea noii autorităţi. „Totuşi, sînt nişte aspecte care trebuie luate în seama. Pe de o parte este vorba de serviciul de siguranţa navigaţiei care nu poate trece la Administraţia portului pentru că este unul dintre obiectele noastre de activitate. Cel de-al doilea aspect de care trebuie ţinut cont îl reprezintă celelalte căpitănii. ANR are în subordine cinci Căpitănii Zonale, fiecare dintre ele fiind formate din alte cîteva subunităţi. Nu ştiu dacă se poate da o lege numai pentru Portul Constanţa. Astfel, ce se va întîmpla cu celelalte căpitănii, mai ales că nu există administraţii ale porturilor în fiecare port fluvial? Totodată, la Marea Neagră mai sînt încă două Porturi: Midia şi Mangalia. Cred că dacă se va lua în calcul un astfel de proiect atunci va trebui să se găsească o soluţie care să pună la adăpost şi celelalte căpitănii”, a spus Paul Brânză.
Ideea înfiinţării unei singure autorităţi portuare a fost susţinută în ultimii ani de către Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare (FNSP). „Este cazul ca şi Portul Constanţa să se alinieze celorlalte porturi europene care sînt guvernate de o singură autoritate. Noi am promovat de foarte mulţi ani ideea unei singure autorităţi, dar care să fie clădită pe scheletul celor două care funcţionează în prezent. Nu cred că trecerea Căpităniei Zonale Constanţa la APMC ar rezolva problema alinierii Portului Constanţa la cele comunitare pentru că vor rămîne în continuare două autorităţi care se vor bate cap în cap”, a spus preşedintele FNSP filiala Constanţa, Petre Costel. Rămîne de văzut dacă proiectul de lege gîndit de Organizaţia Municipală a PD Constanţa va avea susţinere din partea Ministerului Transporturilor, a Parlamentului şi, nu în ultimul rînd, a preşedintelui Traian Băsescu.