Firmele de transport ar putea plăti amenzi între 10.000 şi 20.000 de lei dacă şoferul vehiculului depăşeşte perioada maximă zilnică de condus cu două ore sau mai mult, în prezent contravenţia fiind între 2.000 şi 2.500 de lei. Modificarea va fi operată de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), care vrea să schimbe legislaţia cu privire la regulile privind perioadele de conducere şi odihnă ale şoferilor şi utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora pentru a transpune în legislaţia naţională prevederile europene. Noul regulament prevede clasificarea încălcărilor legislaţiei în trei categorii, respectiv foarte grave, grave şi minore, se arată într-un proiect de ordonanţă de Guvern, elaborat de MTI. Astfel, printre contravenţiile considerate foarte grave se află depăşirea perioadei zilnice de conducere cu cel puţin două ore, a celei săptămînale cu peste 14 ore, nerespectarea perioadei minime de odihnă zilnică cu două ore şi 30 de minute sau a celei săptămînale cu nouă ore sau mai mult, care vor fi sancţionate cu amenzi între 6.000 şi 10.000 de lei, dar şi deteriorarea voluntară a tahografului, pentru care amenda este între 10.000 şi 20.000 de lei. Printre contravenţiile grave se numără depăşirea perioadei zilnice de condus cu un interval cuprins între o oră şi două ore, a celei săptămînale cu o perioadă între patru şi 14 ore, nerespectarea perioadei minime de odihnă zilnică între o oră şi două ore şi jumătate şi a celei săptămînale între trei şi nouă ore, care vor fi amendate cu o sumă cuprinsă între 4.000 şi 8.000 de lei. La contravenţii minore se încadrează fapte precum depăşirea perioadei zilnice de conducere cu pînă la o oră, a celei săptămînale cu pînă la patru ore şi nerespectarea intervalului de odihnă zilnică cu pînă la o oră, a celei săptămînale cu pînă la trei ore şi neasigurarea hîrtiei pentru imprimarea rapoartelor la controlul în trafic. Pentru acestea, cuantumul amenzii este cuprins între 3.000 şi 6.000 de lei. Contravenţiile pot fi aplicate, după caz, şoferului sau firmei de transport. În măsura în care contravenţiile referitoare la respectarea timpilor de conducere, odihnă sau pauze sînt constatate în trafic, precum şi în toate celelalte situaţii în care conducătorul auto nu poate dovedi efectuarea pauzelor şi/sau perioadelor minime de odihnă, suplimentar faţă de amendă se va aplica şi sancţiunea imobilizării vehiculului pînă la îndeplinirea condiţiilor de legalitate pentru continuarea transportului. În termen de cel mult 90 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanţe, MTI va actualiza normele metodologice privind activitatea de control al respectării perioadelor de conducere, pauzelor şi perioadelor de odihnă ale conducătorilor auto şi al utilizării aparatelor de înregistrare a activităţii acestora, aprobate prin ordinul ministrului de resort.