Vânzările hărților în format fizic au crescut cu 7% în perioada 2014-2015, după un declin înregistrat mai bine de un deceniu, conform rezultatelor studiului Royal Institute of Navigation din Marea Britanie, citate de BBC.
Cercetările institutului britanic au concluzionat, în 2015, că abilitățile de citire a unei hărți au scăzut considerabil printre consumatori, în timp ce aplicațiile instalate pe smartphone-uri și hărțile digitale au devenit din ce în ce mai populare. Timp de mulți ani, vânzările hărților în format fizic, la fel ca alte produse tipărite pe hârtie, precum cărți sau reviste, au scăzut drastic, dar creșterea înregistrată în 2014 sugerează preferințele unor consumatori pentru hărți, atlase și ghiduri de călătorie.
Dependența de smartphone implică un grad redus de spontaneitate, călătorii abătându-se cu greu de la drum pentru a explora împrejurările. American Automobile Association (AAA), fondată în 1902 pentru a se ocupa de problemele automobiliștilor, precum calitatea proastă a drumurilor, a fost utilă și pentru dezvoltarea hărților rutiere. Asociația oferă clienților ghiduri tipărite, personalizate cu planuri de călătorie în funcție de buget, denumite TripTiks. Tehnicienii TripTiks realizau ghiduri și hărți speciale pentru fiecare călător, trasând din memorie rute și notând cu un marker colorat toaletele publice, restaurantele, priveliștile de admirat și atracțiile istorice aflate pe drum. Ghidurile TripTiks, recunoscute în prezent după forma caietului cu hărți colorate, au apărut în 1937.
În 1994, membrii AAA puteau comanda TripTiks online, iar din 2000 își puteau planifica singuri rutele pe internet. În 2015, doar 3% din ghidurile TripTiks realizate de mână se mai găseau în cluburile locale, dar iulie 2016 s-a dovedit a fi cea mai populară lună pentru cumpărători, AAA tipărind peste două milioane de ghiduri TripTik pentru membri, jumătate din acestea fiind comandate online, iar cealaltă jumătate fiind hărți digitale generate de beneficiarii care folosesc instrumente de mapping online sau aplicații pe telefon. Astfel, TripTik rămâne pe piață și oferă călătorilor o selecție completă în funcție de obiceiuri, pe fondul digitalizării care amenință varianta de print tradițională.
În prezent, spre deosebire de multe aplicații și site-uri, AAA încă se bazează pe profesioniști care analizează destinațiile, drumurile și peisajele din natură, aplicând criterii bazate pe preferințele consumatorilor în evaluarea hotelurilor și a restaurantelor, susține Julie Hall, reprezentant AAA.