„Despre oameni şi melci”, o metaforă a schimbării

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Comedie în tranziţie

„Despre oameni şi melci”, o metaforă a schimbării

Cultură 18 Septembrie 2012 / 00:00 585 accesări

Sfârşitul de săptămână a adus constănţenilor dubla premieră a filmului „Despre oameni şi melci”, în regia lui Tudor Giurgiu, la Cityplex şi Cinema City. Regizorul, alături de actorii Andi Vasluianu şi Ovidiu Crişan s-au aflat la proiecţiile de duminică, de la ora 19.00 şi, respectiv, 20.00, de la ambele cinematografe. O prezenţă neaşteptată a fost actriţa Liliana Ghiţă, alături de părinţii săi, care au urmărit filmul la Cinema City.

Deşi se doreşte a fi o comedie, evenimentele petrecute la începutul anilor `90 s-ar putea să rezoneze încă prea viu în memoria colectivă, iar detaşarea şi lipsa de sensibilitate necesare pentru a face haz de necaz să nu fie, deocamdată, la îndemâna spectatorului. Inocenţa şi credinţa oarbă că totul ne stă în putere fără manevre sau jocuri de culise în care nu puţini credeau, încă sub euforia schimbării de regim, sunt povestite de Tudor Giurgiu fără accente dramatice. Scenariul scris de Ionuţ Teianu, un român stabilit la Paris, are detaşarea de a creiona contextul în care românii începeau să înţeleagă mecanismele economiei libere, deturnată însă de la scopul şi menirea lor de propriile interese ale celor rămaşi aleatoriu în poziţii de forţă sau funcţii de conducere. O privatizare nedorită de angajaţi, dar impusă de la centru prin bunăvoinţa cumpărată a directorului, declanşează intriga filmului „Despre oameni şi melci”. Această situaţie, precum şi soluţia inedită de a salva fabrica - pe cât de neverosimilă - par o metaforă pentru încrederea cu care omul de rând era disponibil să se avânte şi în cele mai inedite situaţii din lipsa de experienţă şi de maturizare în a se raporta la un sistem social încă neînţeles, care oricum era pus în practică cu abateri de la regulă. Nu sunt mesaje moralizatoare şi nici de lecţii de viaţă, aşa cum fiecare dintre noi a găsit propriul drum sau încă îl caută în societatea post-89.

Imaginea semnată de Vivi Drăgan Vasile, aflat la prima colaborare cu regizorul Tudor Giurgiu, face din această ficţiune un film care să fie accesibil. Sunt cadre largi, în care personajele capătă libertatea de a nu fi o prelungire a sălii de cinema, fiind o distincţie între intimitatea împărtăşită a anumitor producţii împinse în sfera filmului de autor.

La Cityplex, lungmetrajul va rula în perioada 14-27 septembrie, iar la Cinema City, în perioada 14-20 septembrie. Filmul va rula la Cityplex, luni şi marţi, de la orele 17.15, 20.30, 22.30, iar miercuri şi joi, de la orele 17.00, 20.30 şi 22.30, la preţ unic de 7 lei. La Cinema City va rula, de la orele 13.40, 16.00, 18.00, 20.00 şi 22.15, la un preţ de 18 lei, în weekend şi de 16 lei, de luni până joi.

Taguri articol


12