Consiliul Concurenței a amendat Baxi România şi 50 de distribuitori ai companiei cu amenzi în valoare totală de 990.000 lei (aproximativ 220.000 euro) pentru încheierea unor înțelegeri anticoncurențiale în piața distribuţiei centralelor termice şi accesoriilor aferente. „În contractele încheiate în perioada 2006 - 2014 între Baxi România și distribuitori erau prevăzute clauze prin care se stabileau preţurile de revânzare a produselor şi care limitau comercializarea şi libertatea exercitării concurenţei între distribuitori“, arată Consiliul Concurenței. Practic, distribuitorii erau obligaţi să respecte strategia de preţuri recomandate şi să aplice aceste tarife în toată reţeaua proprie de magazine. De asemenea, contractele conţineau clauze restrictive în ceea ce priveşte participarea la licitaţii - dacă mai mulţi parteneri comerciali solicitau cereri de ofertă de la Baxi, doar unul dintre distribuitori, respectiv primul care depunea cererea, beneficia de un preţ competitiv. Ulterior, Baxi solicita documentarea fiecărei livrări cu o copie a contractului dintre distribuitor şi clientul final, precum şi o copie după factura emisă, potrivit CC. „Scopul nostru nu este de a elimina companiile de pe piaţă şi, de aceea, la stabilirea sancţiunilor am ţinut cont de faptul că distributorii centralelor Baxi au cifre de afaceri destul de mici. Prin această investigaţie şi amenzile aplicate, intenţia noastră este să tragem un semnal de alarmă, astfel încât toate companiile, indiferent că sunt mai mari sau mai mici, să înţeleagă că trebuie să respecte legislaţia în domeniul concurenţei şi să îşi stabilească singure preţurile de revânzare, nu prin înţelegere cu furnizorul“, a declarat președintele CC, Bogdan Chirițoiu. Conform prevederilor în domeniul concurenței, înțelegerile dintre un furnizor și distribuitori pentru a stabili prețurile la care urmează să fie revândute produsele, precum și înțelegerile care vizează limitarea comercializării reprezintă practici anticoncurențiale şi sunt sancţionate de lege. Consumatorii sunt afectați direct, deoarece nu mai au posibilitatea de a alege, prin astfel de practici eliminându-se concurența dintre distribuitori.