După ce ecoul boom-ului iniţial s-a stins, după ce s-au auzit urale şi strigăte de bucurie în toată ţara pe marginea returnării diferenţei dintre taxa auto şi cea de poluare, acum Guvernul revine cu o supergăselniţă mai puţin îmbucurătoare şi care se referă la…. datoriile către stat. Guvernul a găsit astfel soluţia optimă pentru a forţa românii să-şi achite dările. Cu alte cuvinte, proprietarii de autovehicule care solicită restituirea diferenţei dintre taxa auto plătită pînă la 1 iulie 2008 şi taxa de poluare vor primi integral banii doar dacă nu au obligaţii fiscale neachitate. Dacă au datorii, suma care trebuie dată statului va fi scăzută din banii pe care statul trebuie să-i returneze! Dacă totuşi proprietarul plătitor de taxe nu se lasă păgubaş şi este cu plăţile către stat la zi şi doreşte să-şi recupereze banii, la cererea de restituire trebuie anexate, în original sau în copie, chitanţa fiscală/ordinul de plată şi extrasul de cont care atestă plata taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, precum şi copia cărţii de identitate şi a certificatului de înmatriculare a vehiculului, cu prezentarea în original a acestora. Aceleaşi documente trebuie prezentate şi în cazul autovehiculelor achiziţionate printr-un contract de leasing. „După primirea cererii de restituire, organul fiscal va cere în scris trezoreriei statului să confirme că solicitantul a plătit într-adevăr taxa auto şi să furnizeze date privind eventuale obligaţii fiscale neachitate de către acesta. Dacă în urma verificărilor se constată că persoana care cere rambursarea diferenţei are obligaţii fiscale restante, atunci suma solicitată va fi restituită numai după compensarea cu aceste datorii”, au declarat, ieri, surse din Ministerul Finanţelor. Dacă suma care trebuie restituită este mai mare decît cea reprezentând obligaţiile fiscale restante, compensarea va fi efectuată pînă la concurenţa celei mai mici sume, iar diferenţa va fi plătită, de la bugetul de stat, în cont bancar sau în numerar, prin unităţile trezoreriei. Pentru cererile de restituire depuse înainte de 1 iulie 2008, termenul legal de soluţionare începe să fie calculat de la această dată, au precizat sursele citate.
Pentru autovehiculele care vor fi înmatriculate în România începînd cu 1 iulie 2008 şi scoase ulterior din parcul auto naţional, statul va restitui, la cerere, valoarea reziduală a taxei, reprezentînd suma care ar fi plătită pentru maşină dacă aceasta ar fi înmatriculată la momentul scoaterii din parcul auto naţional. Solicitantul va trebui să ateste, prin copia legalizată a cărţii de identitate a maşinii scoase din parcul auto, că a fost ultimul proprietar al autovehiculului şi să prezinte dovada radierii din circulaţie a maşinii, factura/contractul de vînzare-cumpărare sau declaraţia vamală de export ori certificatul de distrugere a vehiculului. Persoanele care vor cumpăra un autovehicul începînd cu 1 iulie, dată de la care va fi percepută taxa de poluare auto, vor beneficia de reduceri suplimentare celor decise deja prin ordonanţa de introducere a acestei taxe, calculate în funcţie de starea tehnică generală a maşinii, dotare şi vechime.