Compania germană Josef Möbius Bau-GmbH a anunţat, ieri, prin intermediul unui comunicat, că a decis să nu prelungească oferta financiară pentru extinderea digului de larg din Portul Constanţa. „Decizia are la bază o analiză detaliată a evoluţiilor economice recente, în special în sectorul energetic, care a evidenţiat schimbări semnificative ale condiţiilor stabilite în oferta făcută în anul 2010, când Möbius a câştigat licitaţia (80,5 milioane euro, banii europeni pentru tot proiectul fiind de peste 120 milioane euro - n.r.). În contextul actual, preţul fix oferit de compania Möbius în timpul licitaţiei nu mai era viabil din punct de vedere financiar”, se arată în comunicat. Informaţia este confirmată şi de directorul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CN APMC), Decebal Şerban, care a declarat că firma respectivă a cerut, în scris, returnarea garanţiilor. „După licitaţia de atribuire a lucrărilor, din 2010, nu s-a semnat un contract cu cei de la Möbius pentru că au fost contestaţi în Instanţă. Avem, deci, un proces pe rol, cu un nou termen de înfăţişare pentru luna în curs”, a declarat Şerban. Nemţii de la Möbius susţin, în comunicatul de presă, că sunt dispuşi să ia în considerare orice oportunităţi viabile în viitor, inclusiv o potenţială nouă ofertă pentru digul de larg din Constanţa, în cazul în care autorităţile române decid să relanseze licitaţia.
POVESTEA CONTESTĂRII LICITAŢIEI Licitaţia pentru prelungirea digului de larg din Portul Constanţa are o poveste demnă de telenovele. După deschiderea şi analizarea ofertelor, în februarie 2010, au rămas trei firme calificate pentru faza finală a licitaţiei: Josef Möbius Bau, Van Oord şi Asocierea Grup Servicii Petroliere (GSP) & Jan de Nul. CN APMC a decis, de două ori, că cei de la Möbius sunt câştigătorii finali. Totuşi, istoria acestei licitaţii este una relativ lungă şi foarte încurcată având în vedere că s-au pronunţat mai multe instanţe, care s-au contrazis. După ce Möbius a fost exclusă din procesul de licitaţie, printr-o hotărâre definitivă şi irevocabilă a Curţii de Apel Constanţa, s-a trecut la reevaluarea celorlalte două oferte rămase, Van Oord şi GSP & Jan de Nul, Van Oord fiind desemnată câştigătoare. Şi această soluţie a fost contestată, de această dată de către GSP & Jan de Nul. În urma analizării contestaţiei, s-a decis că şi dosarul celor de la Van Oord este în neregulă, aşa că s-a trecut la evaluarea ofertei celor de la GSP & Jan de Nul. În tot acest timp, reprezentanţii Möbius, primii câştigători ai licitaţiei, s-au adresat Curţii de Apel Bucureşti şi ulterior Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ). În iunie 2010, ÎCCJ şi-a declinat competenţa către Curtea de Apel Bucureşti. De aici, s-a obţinut o nouă hotărâre, potrivit căreia Möbius era reintrodusă în licitaţie. La rândul lor, reprezentanţii Van Oord au urmat aceeaşi cale numai că, de această dată, judecătorii ÎCCJ au decis să anuleze toate hotărârile instanţelor emise până în prezent, astfel că s-a revenit la situaţia iniţială, în care toate cele trei firme sunt calificate în faza finală a licitaţiei, fiind în vigoare primul raport al CN APMC, în care Möbius este câştigătoarea licitaţiei, dosarul fiind redirecţionat către Curtea de Apel Bucureşti. Şi tot aşa... până în 2012... când Möbius a fost iar exclusă din licitaţie şi a contestat decizia, următorul termen urmând a se derula în 11 septembrie 2012.
BANI DUŞI PE APA SÂMBETEI Problema acestei licitaţii este că mare parte a banilor - 120 milioane euro fără TVA - provine de la UE, iar perioada de alocare se termină în 2013, lucrările fiind estimate a se derula timp de doi ani. Având în vedere că, în septembrie 2012, nici măcar nu s-au terminat problemele litigioase, România riscă să piardă banii. Surse din cadrul Ministerului Transporturilor ne-au declarat că, odată ce Möbius s-a retras din competiţie, procesul, care ar fi avut termen pe 11 septembrie, nu mai poate fi luat în calcul. În aceste condiţii, Comisia de Evaluare a început deja revizuirea ofertelor depuse de Van Oord şi GSP. „Acum, trebuie să parcurgem, din nou, toate etapele licitaţiei pentru desemnarea unui câştigător. Dacă lucrările nu încep anul acesta, banii se pierd! Din punctul nostru de vedere, ne vom încadra în termen, dar, dacă va exista o nouă contestaţie, nu mai ţine de noi şi, atunci, nu va mai exista dubiu: banii se vor pierde”, au explicat sursele din Ministerul Transporturilor. Concurenţa dintre cele două firme este extrem de strânsă, ambele licitând sume apropiate de valoarea de 10 milioane de euro şi termene de finalizare ce diferă cu doar o lună (Van Oord susţine că finalizează lucrările în 23 de luni, iar GSP în 24 de luni).