Numărul românilor care lucrează în regim temporar s-a dublat în ultimii doi ani, ajungând la 52.000 de persoane, această modalitate de angajare fiind utilizată mai ales de companiile din producţie şi de servicii, potrivit unui studiu al Asociaţiei Române a Agenţilor de Muncă Temporară (ARAMT). „Studiul confirmă că tot mai mulţi angajaţi consideră munca temporară ca o soluţie economică şi de carieră viabilă, răspunzând nevoii ocupaţionale atât a angajatorilor, cât şi a forţei de muncă, indiferent de nivelul de calificare şi studii al acesteia“, a declarat, într-un comunicat, Sorina Donisa, preşedintele ARAMT. Majoritatea celor angajaţi temporar în România (46%) au studii medii, iar 23% au studii superioare. Alt procent semnificativ, de 20%, este reprezentat de studenţi şi doar 12% provin din rândul celor care nu au studii medii (muncitori calificaţi şi necalificaţi). Repartizarea pe grupe de vârstă a angajaţilor temporar în 2012 este relativ eterogenă pentru angajaţii între 21 şi 45 de ani, înregistrând valori cuprinse între 26% şi 30% pentru fiecare grupă de vârstă. Munca în regim temporar este mai răspândită în producţie (47%) şi servicii (32%), indică studiul ARAMT. Domenii precum agricultura şi administraţia publică ocupă câte 4 procente din piaţa de muncă temporară, construcţiile - 3%, iar alte domenii - 9%. În concordanţă cu tendinţa ascendentă a pieţei, numărul de ore lucrate în regim de muncă temporară per angajat a crescut la 927 în 2012, de la 919 ore în 2011 şi 742 ore în 2010, reflectând o cerere şi o utilitate crescute în rândul companiilor angajatoare.
CÂT DUREAZĂ O ANGAJARE TEMPORARĂ? Aproximativ 45% din angajările temporare au o durată de peste trei luni, 37% durează între una şi trei luni şi 18% sunt pe termen scurt (mai puţin de o lună). Potrivit datelor membrilor ARAMT, 5% dintre angajaţii temporari provin din rândul şomerilor, 13% sunt persoane care au avut anterior contracte de muncă determinate, 18% au fost persoane inactive, 21% sunt studenţi, iar 33% au mai fost angajaţi temporar.
Studiul a fost realizat, în luna octombrie, în rândul membrilor Asociaţiei Române a Agenţilor de Muncă Temporară, prin intermediul Ipsos Marketing.