„Dineu cu proşti”, în hohote de râs

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

„Dineu cu proşti”, în hohote de râs

Cultură 02 Februarie 2011 / 00:00 759 accesări

Cea mai recentă producţie a Teatrului Naţional Bucureşti (TNB), „Dineu cu proşti”, de Francis Veber, în regia lui Ion Caramitru, a înregistrat un nou record, de această dată la malul mării. Spectacolul care ţine capul de afiş al „Naţionalului” bucureştean s-a jucat la Casa de Cultură a Sindicatelor, luni seară, într-o sală arhiplină, în care lumea a preferat să stea chiar şi pe scări sau în picioare.

Cu o distribuţie... perfectă, aşa cum o consideră criticii de teatru, savuroasa comedie a lui Veber a câştigat respectul publicului prin răsturnările de situaţie, ritmul ameţitor, replicile bine plasate şi aparent simple. Într-o formă de zile mari, inegalabilul şi inepuizabilul Horaţiu Mălăele a intrat perfect în pielea simpaticului invitat al celebrului dineu săptămânal cu... proşti, organizat de Pierre. Un adevărat încurcă-lume, dar cu un suflet generos, naivul care confecţionează machete din beţe de chibrit generează încărcături, dar dă şi lecţii de viaţă usturătoare. În tandem cu un partener pe măsură, talentatul Şerban Ionescu, în rolul „păcălitorului” care devine „păcălit” şi trădat de destin, Horaţiu Mălălele îşi potenţează talentul de mare comedian. Medeea Marinescu - amanta Marlene, Alexandru Bindea în pielea venalului agent de la fisc, Cheval, gata oricând să adulmece vreo îmbogăţire ilegală, chiar şi în timpul liber, Costina Ciuciulică - soţia lui Pierre, Dorin Andone - prietenul Leblanc, dar şi Alexandru Georgescu - Archambaud, au dat consistenţă piesei prin jocul lor. Nu doar replicile spumoase şi personajele originale, dar recognoscibile în viaţa de zi cu zi, au dat „greutate” uneia dintre cele mai jucate şi apreciate comedii ale momentului. Succesul piesei s-a datorat şi scenografiei speciale, semnată de Florilena Popescu Fărcăşanu.

Hohotele spontane şi dese de râs care au acoperit, pe alocuri, replicile actorilor, nenumăratele aplauze la scenă deschisă, dar şi finele nuanţe psihologice, introduse cu măiestrie în miezul textului, confirmă valoarea unei comedii pentru care se merită a sta la coadă doar pentru a prinde un loc în sală, fie el şi în picioare. Pentru că spectacolul s-a jucat cu un imens succes la malul mării şi mulţi constănţeni şi-au manifestat regretul că nu s-au aflat printre privilegiaţii prezenţi la celebrul „Dineu cu proşti” al lui Veber, regizat de Ion Caramitru, directorul Casei de Cultură, Gheorghe Ungureanu, vine cu o veste bună: o nouă reprezentaţie este programată pe 21 martie.



12