Învăţămîntul românesc va trece, începînd de anul viitor, printr-un amplu proces de descentralizare, fiind introduse mai multe principii noi, a declarat secretarul de stat în Ministerul Administraţiei şi Internelor, Mircea Nicu Toader. "S-a convenit ca reforma învăţămîntului să fie făcută în funcţie de următoarele principii: banii să fie alocaţi în funcţie de elevi, toate şcolile să fie în administrarea locală, consiliile de administraţie ale şcolilor să fie paritare, compuse jumătate din administraţie locală şi părinţi, jumătate din profesori, directorii să fie numiţi de consiliile de administraţie ale şcolilor. Ministerul Educaţiei, prin actualele inspectorate, poate doar să facă propuneri, alegerea este atributul Consiliilor de Administraţie", a precizat Toader. În noul sistem, directorii şcolari vor fi subordonaţi administrativ primăriilor, iar între şcoli se va crea o competiţie odată cu introducerea principiului "banul urmează elevul", a afirmat secretarul de stat în MAI. "Administraţiile locale nu au dreptul să intervină în partea metodologică, ci doar în structură şi să hotărască, de exemplu, că e mai important pentru zona de munte o catedră mai largă de ştiinţele naturii. Cel mai bine ştie comunitatea locală în ce domenii are nevoie să fie pregătit elevul. Dacă există o comunitate care poate oferi învăţămînt pentru două mii de elevi, le ia fără probleme pîinea celorlalte şcoli. Nu există obligaţia de a menţine o şcoală într-un sat sau o comună cu şapte elevi şi abia să le menţinem profesorilor norma", a mai spus Toader.
Alte modificări vizează suplimentarea veniturilor profesorilor, ce vor putea primi un bonus de la Consiliile Locale ca o modalitate de cointeresare. Totodată, se vor dezvolta foarte mult şcolile de arte şi meserii, dar şi un program foarte puternic de grădiniţe, existînd intenţia de coborîre a vîrstei de instruire preşcolară. În ceea ce priveşte investiţiile, învăţămîntul va primi 1,7 miliarde de euro, fondurile urmînd să fie gestionate de comunităţile locale.