Administraţia Fondului de Mediu (AFM) a plătit prime de casare pentru achiziţia a numai 53 de maşini noi în primele trei săptămîni din octombrie, ceea ce ridică numărul total al autovehiculelor date în etapa a treia a programului Rabla la 2.935, au declarat, ieri, reprezentanţii AFM. În sesiunea din septembrie - prima din cea de-a treia etapă a programului Rabla - producătorii şi importatorii au vîndut 2.882 de maşini, din cele 28.529 de vehicule disponibile, potrivit datelor AFM. Numărul maşinilor cumpărate este destul de redus, deşi Ministerul Mediului a lărgit plaja beneficiarilor, aprobînd un act normativ prin care un proprietar poate beneficia de pînă la trei prime de casare. De asemenea, autoturismele şi autoutilitarele de pînă la 3,5 tone pot fi cumpărate inclusiv prin credite bancare sau prin finanţare în baza unui contract de leasing financiar. În clasamentul primelor cinci firme care au comercializat maşini prin programul Rabla se află Automobile Dacia, cu 2.000 de automobile, urmată de Renault-Nissan, cu 200, Rădăcini Motors, care vinde Opel şi Chevrolet, cu 56 de maşini, Autec Aototechnik, care vinde Skoda, cu 37 de maşini, şi AutoItalia Impex, care comercializează Alfa Romeo, Ssang-Young, Lancia şi Fiat, cu 30 de autovehicule. Potrivit datelor transmise de AFM, etapa a doua a programului Rabla a avut mai puţin succes decît prima etapă, în condiţiile în care au fost scoase din circulaţie numai 9.649 de autoturisme, adică mai puţin de jumătate din numărul alocat. În prima etapă a programului, desfăşurată între 20 martie şi 29 mai, au fost scoase din uz 11.543 de autoturisme, din cele 20.000 disponibile pentru acea fază, potrivit datelor revizuite ale AFM. Pentru a treia etapă a programului, ce se va derula între 1 septembrie şi 11 decembrie, AFM a anunţat că sînt disponibile 28.529 de vehicule, iar suma totală alocată de Fondul pentru Mediu depăşeşte 108,4 milioane lei. Dacia are alocate cele mai multe maşini şi în această etapă, respectiv 3.350, în timp ce Renault-Nissan are o cotă identică, din care 3.338 pentru Renault, iar restul pentru Nissan. În 2009, în vederea implementării acestui program au fost alocate 190 milioane lei pentru scoaterea din uz a 50.000 de autoturisme de la populaţie, precum şi 38 milioane lei pentru înnoirea flotelor auto ale firmelor. Programul de prime de casare, destinat stimulării cererii auto şi revigorării producţiei, s-a bucurat de mai mult succes în alte state din UE, precum Germania, Italia, Marea Britanie şi Franţa, dar şi în SUA.