Doar puţin peste 7.000 din cele 20.000 de maşini disponibile în prima fază a programului “Rabla” din 2009, care se va încheia la sfîrşitul lunii mai, fuseseră vîndute pînă în 30 aprilie, conform unei statistici, de ieri, a Ministerului Mediului. Potrivit statisticii, pînă la 30 aprilie fuseseră emise note de acceptare pentru 7.045 de maşini. Nota de acceptare este documentul final prin care românii ajung să-şi cumpere o maşină nouă la un preţ din care statul suportă 3.800 de lei în schimbul casării unei maşini proprii mai vechi de zece ani. Cele mai multe maşini vîndute pînă în 30 aprilie prin programul de înlocuire a parcului auto naţional, cunoscut sub numele de “Rabla”, sînt produse de Dacia, numărul acestora fiind de 1.731. Grupul Renault/Nissan a vîndut pînă acum 1.020 de maşini, iar maşini Skoda au cumpărat 777 de români. Chevrolet, Opel, Ford şi Fiat au vîndut şi ele patru-cinci sute de maşini. Conform datelor furnizate de Ministerul Mediului, există doi producători care au primit cote în program care, pînă la 30 aprilie, nu au reuşit să vîndă nicio maşină: Audi şi Lada, în vreme ce Honda şi Mazda au reuşit să vîndă doar două şi, respectiv, cinci maşini din cota alocată pentru prima fază a programului. Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, susţinea, în 18 martie, că programul “Rabla” merge “destul de prost”, din cauza unor oficiali “care vorbesc fără să ştie”. Oricare ar fi rezultatele programului, ministrul Mediului a ţinut să specifice că “prima de casare nu va ajunge la 2.500 de euro. Dacă s-ar întîmpla asta, scopul programului nu ar mai fi atins”. Amintim că numărul total de locuri în ediţia din 2009 a “Rabla”, a fost crescut la 60.000, faţă de 40.000 în 2008. Şi prima de casare primită de cei care îşi dau la fier vechi maşina a fost majorată la 3.800 de lei pe unitate, comparativ cu 3.000 de lei în 2008. Astfel, fondurile totale alocate pentru programul de înnoire a parcului auto în 2009 vor fi de 228 de milioane de lei, conform ordonanţei de Guvern privind reluarea programului. O altă noutate a ediţiei 2009 este aceea că în program vor putea intra maşinile mai vechi de zece ani după ce, pînă în acest an, erau casate doar maşini de 12 ani vechime sau mai mult contra primei de la stat. Pentru a nu se repeta situaţia din 2008, atunci cînd aproape un sfert din maşinile înscrise în program nu au fost vîndute, ministrul Nemirschi a vorbit despre împărţirea ediţiei din 2009 în trei faze egale, fiecare dintre ele oferind, în funcţie de cereri, cîte 20.000 de maşini dealer-ilor declaraţi eligibili. Prima etapă a programului, prin care se oferă 20.000 de maşini, este programată a se încheia în 29 mai. “Cine nu reuşeşte să vîndă în prima parte a programului maşinile pe care le-a cerut nu mai intră în fazele următoare ale programului”, declara ministrul Nemirschi.