„Documente de artist”, cu umor şi nelinişti

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

„Documente de artist”, cu umor şi nelinişti

Cultură 16 Aprilie 2010 / 00:00 1059 accesări

Sala de expoziţie „Ion Nicodim” din cadrul Pavilionului Expoziţional Mamaia găzduieşte, timp de o lună, o expoziţie „altfel”, cum îi place să spună criticului de artă Alice Dinculescu, „Documente de artist”. Nu este vorba despre acte de identitate „civile”, certificate de naştere sau de căsătorie, ci de lucrări care reflectă modul de gândire, sensibilitatea şi personalitatea artistului.

Echipa curatorială, alcătuită din Simona Alice Dinculescu, Eusebio Spînu şi Constantin Papadopol, a propus publicului şi o „cascadă de glume”, cu jocuri de cuvinte menite să trezească zâmbete - ghiol(bani), par(venit), b(oier) şi c(arte).

„Sertare cu amintiri” (Mircea Enache), „Omagii” (Alexandru Isopescu) „Picături chinezeşti” (Gheorghe Constantin), flori (Daniela Ţurcanu Caruţiu), aspecte caricaturale ale României contemporane (Leonte Năstase), schiţe semnate de Eusebio Spânu, portrete (Cornelia Gherlan), creaţii extrem de proaspete cum sunt cele ale lui Gheorghe Caruţiu sau „Peisaje contemporane” (Gheorghe Firică), sunt doar o parte din „documentele” propuse spre analiză şi admiraţie.

Titlurile expoziţiei, încărcate de metafore, trezesc nelinişti, semne de întrebare, aşa cum e cazul picturii Angelei Bocu sau a celei lui Florentin Sârbu („Dincolo de ferestre”). Există şi artişti care emit neosloganuri cum sunt cele ale lui Mircea Costea („Viitorul prezent”, „Discurs parlamentar”, „Linie de credit”) sau încearcă să atragă atenţia, precum Gelu Costea („Şi eu!) şi cer „Libertate de exprimare” (Venera Ivanciu).

Mariana Constantinescu a imaginat o instalaţie spectaculoasă „Recycle Bin”, care... aruncă artiştii la „gunoi”. Imaginile alb-negru care se regăsesc pe sacii ecologici, de hârtie, au fost imortalizate pe peliculă timp de cinci ani şi reflectă diverse aspecte şi portrete din curtea artiştilor. Inedită este şi instalaţia „Second Hand”, care îi determină pe privitori să cadă pe gânduri, mai ales că în vecinătate se află expuse fotografii despre Constanţa contemporană, precum şi lucrarea reprezentativă a lui Constantin Papadopol, „Stâlpul societăţii”, care stârneşte îngrijorare. De asemenea, Cosmin Grosu epatează prin maşina de „masacrat schiţe”, Liliana Cornilă propune o metaforă plastică sau un pamflet pentru „Strigătul prostiei”, iar Marcel Bunea prezintă în fotografiile sale „albastrul senin” al Bucureştiului, văzut de la nivelul omului de rând.

Vernisajul expoziţiei, susţinut miercuri seară, de criticul de artă Alice Dinculescu, în prezenţa unui număr impresionant de artişti şi iubitori de frumos, a fost urmat de lansarea volumului „Vremea Ghiolbanilor”, semnat Alice SAD (Simona Alice Dinculescu).



12