Chiar dacă au încheiat un contract internaţional ITF - conceput şi aprobat de Federaţia Internaţională a Transportatorilor (ITF) - asta nu înseamnă că navigatorii primesc banii pe care îi merită. În cazul în care nava efectuează o linie regulată între două ţări (curse între aceleaşi două state - n.r.) armatorul trebuie să plătească echipajului salariul prevăzut în Contractul Colectiv de Muncă (CCM) al uneia dintre ţările respective. „Măsura a fost luată deoarece, în statele dezvoltate, salariul negociat în CCM naţional este mai mare decît cel prevăzut în contractul ITF. Dacă armatorul plăteşte un salariu mai mic decît ceilalţi operatori care fac aceeaşi rută, atunci profitul înregistrat este mai mare şi îşi poate permite să scadă preţul tranportului, ceea ce duce la concurenţă neloială”, a declarat liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor şi reprezentantul ITF în România, Adrian Mihălcioiu. De această prevedere au benefiat 18 navigatori - dintre care 13 români - îmbarcaţi pe nava Hoburgen, sub pavilion Bahamas. Echipajul, format din români, ruşi, lituanieni şi englezi, avea încheiate contracte ITF prin care primeau, fiecare, salarii de 1.400 de euro pe lună. Începînd cu jumătatea lunii ianuarie, vasul a început să efectueze curse regulate între Anglia şi Belgia. În ciuda acestui lucru, armatorul finlandez nu a schimbat contractele încheiate cu echipajul - potrivit CCM din Anglia şi Belgia, navigatorii ar fi beneficiat de un salariu cu 40% mai mare. În urma unui control efectuat pe 19 martie de către reprezentantul ITF din Anglia, ilegalitatea săvîrşită de proprietarul navei a ieşit la iveală. Imediat s-a luat legătura cu acesta şi a fost obligat să plătească echipajului diferenţa de salariu. Din păcate, doi dintre membrii români ai echipajului - ambii din Constanţa - plecaseră de pe navă înainte de control, în data de 10 martie, cînd le-au expirat contractele. Ei se îmbarcaseră pe Hoburgen în luna decembrie a anului trecut. „Cei doi marinari constănţeni au luat legătura cu noi şi ne-au cerut să îi ajutăm să-şi recupereze şi ei banii. Acum purtăm discuţii cu armatorul şi sperăm ca, în curînd, oamenii să fie plătiţi. Nu este vorba de o sumă mare, pentru că au stat destul de puţin timp pe vas în perioada cînd acesta făcea cursele regulate. Unul dintre ei are de primit 500 de euro iar celălalt 700”, a afirmat Mihălcioiu.