Stagiunea Companiei de Operă a Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” s-a deschis, duminică seară, în prezenţa unui public ce s-a lăsat cuprins de fiorul operei mozartiene „Don Giovanni”. După ce, timp de aproximativ trei luni, nu au mai evoluat pe scena teatrului, deşi au repetat intens, artiştii constănţeni s-au revăzut cu publicul drag şi fidel, care a ales ca în ultima zi a săptămînii să intre în lumea personajului lui Mozart. Pe lîngă îndrăgiţii artişti lirici ai scenei constănţene: Ioan Ardelean - Don Giovanni, Elena Rotari - Donna Elvira, Ciprian Done - Don Ottavio, Mădălina Diaconescu - Zerlina, Laurenţiu Severin - Masetto şi Constantin Acsinte - Comandorul, publicul a avut ocazia să urmărească evoluţia Valentinei Ana Mărgăraş din Braşov şi a lui Mihnea Lamatic din Bucureşti, cei doi invitaţi evoluînd la înălţimea aşteptărilor audienţei, graţie vocii, cît şi interpretării deosebit de convingătoare a personajelor. Astfel, publicul a empatizat cu drama Donnei Ana şi l-a urît, pentru ca apoi să îl compătimească pe Leoporello, cel care, adesea, acoperea nelegiurile desfrînatului său stăpîn, Don Giovanni, pentru care femeile şi vinul sînt la fel de necesare ca şi aerul. Convingători au fost şi Ciprian Done - Don Ottavio şi Laurenţiu Severin - care, în rolul lui Masetto, a atras atenţia prin expresivitate - precum şi cele două prezenţe feminine constănţene, Elena Rotari, în rolul Donnei Elvira şi Mădălina Diaconescu, căreia i-a revenit partitura Zerlinei. Vocea gravă a Comandorului (Constantin Acsinte) din ultimul act al spectacolului a fost, cu siguranţă, apreciată de către iubitorii operei, care au avut ocazia să simtă fiorii pe care trebuie să-i fi trăit nelegiuitul Don Giovanni şi înspăimîntatul său slujitor, Leporello. La pupitrul orchestrei simfonice a Teatrului „Oleg Danovski” s-a aflat maestrul Răsvan Cernat.
Baritonul Ioan Ardelean: „Orice deschidere de stagiune este o fericire pentru fiecare solist”
Aproape omniprezent, lipsind de pe scenă doar pentru a-şi schimba costumele, baritonul Ioan Ardelean a dat viaţă personajului „Don Giovanni” din opera omonimă a lui Wolfgang Amadeus Mozart. „Orice deschidere de stagiune este o fericire pentru fiecare solist. O dată pentru că se bucură că este pe scenă, apoi, într-o lume în care cultura este o Cenuşăreasă a societăţii, ne bucurăm că începe o nouă stagiune. Sperăm să fie o stagiune bună, deoarece se cîntă şi se interpretează din ce în ce mai bine”, şi-a exprimat bucuria baritonul Ioan Ardelean.
Spectacolul care a deschis stagiunea lirică 2009 - 2010 a fost răsplătit, la final, cu aplauze la scenă deschisă. „Noi, artiştii ne bucurăm cînd vine publicul. Publicul este o parte componentă a unui spectacol, scena dă energie către spectator, apoi publicul dă energie pozitivă către artist”, a spus Ioan Ardelean. Artistul a mărturisit: „Pentru mine, personal, la acest spectacol, publicul nu este foarte important”. Însă, Ioan Ardelean nu a întîrziat să ofere explicaţia, specificînd că ar juca acest rol şi pentru un spectator la fel cum ar interpreta şi pentru o sală plină: „Eu joc un personaj care nu îmi este drag. Nu îmi place Don Giovanni şi nu aş putea să fiu Don Giovanni. Munca cu mine însumi este de 20-40 mai mare şi nu mai sînt atent la public. Toată energia mi-o captează personajul”. Totuşi, Ioan Ardelean afirmă că Don Giovanni, acest Don Juan de factură mozartiană, este unul dintre rolurile sale preferate: „Eu, nefiind un Don Juan, îmi place să joc acest rol. Eu nu îl văd pe Don Giovanni ca pe un boem, ci ca pe un om rău. Pentru el mai importantă este lista, decît flirtul. Pentru el nu e important decît atît: să facă şi să scrie”. Pe Ioan Ardelean, publicul meloman îl va mai putea urmări, începînd din luna octombrie, în „Răpirea din serai” şi în „Paiaţe”.
Regia artistică a spectacolului „Don Giovanni” este semnată de Beatrice Rancea. Decorurile sînt realizate de Constantin Ciubotariu, iar costumele poartă amprenta creativă a Doinei Levintza. Premiera operei „Don Giovanni”, compusă de Mozart, după succesul pe care l-a avut „Nunta lui Figaro”, a avut loc în anul 1787, la Praga, sub conducerea muzicală a compozitorului.