Dorel Nacou inițiază „Raliul Mării Negre“, între Constanța și Batumi

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Proiect grandios al singurului navigator solitar român care a traversat Atlanticul

Dorel Nacou inițiază „Raliul Mării Negre“, între Constanța și Batumi

Sport 26 Ianuarie 2018 / 20:21 1606 accesări

Dorel Nacou este singurul navigator solitar român care a traversat Atlanticul

Dorel Nacou este singurul navigator solitar român care a traversat Atlanticul

Clubul Nautic Român a prezentat vineri, la Constanța, proiectul unui eveniment nautic internațional pe Marea Neagră, dedicat celebrării Centenarului Marii Uniri. Inițiativa a fost lansată de yachtmanul Dorel Nacou, primul navigator român care a traversat solitar Oceanul Atlantic într-o competiție oficială, Regata Mini-Transat La Boulangère 2017. Prezent la Constanța, Nacou propune organizarea unei competiții internaționale de yachting, numită „Raliul Mării Negre”, o regată de anduranță cu mai multe clase de ambarcațiuni între porturile Constanța și Batumi (Georgia) și retur. Unul dintre susținătorii acestei inițiative este Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța, al cărei director, Nicolae Tivilichi, a declarat că „această competiție este proiectată a se desfășura pe un segment din Drumul Mătăsii, pentru că străbate Marea Neagră pe toată lungimea ei, între punctele cardinale Est și Vest”.

A TRAVERSAT OCEANUL ÎNTRE LAS PALMAS ȘI MARTINICA

Reamintim că skiperul Dorel Nacou, în vârstă de 45 de ani, legitimat la secția de yachting a Clubului Nautic Român din Constanța, a luat startul pe 1 noiembrie, din portul Las Palmas de Gran Canaria, în Regata Mini-Transat La Boulangère, competiție bianuală de veliere la clasa mini-prototip, el fiind primul navigator român solitar care se înscrie în traversarea Oceanului Atlantic. Competiția a debutat în anul 1977, ca regată britanică, ulterior fiind mutată în Franța. Regata are două etape, cu punct de plecare în diferite porturi din Normandia, escală intermediară în insulele Canare sau Madeira, pentru pregătirea traversării Atlanticului, și sosire în Brazilia sau în Insulele Antile. Anul acesta, cursa a luat sfârșit în portul Le Marin din Martinica, după un parcurs de 4.050 mile marine (7.500 de kilometri).

Interesant este că Dorel Nacou a ajuns la finiș chiar în ziua de 1 Decembrie 2017, când a atins punctul terminus al aventurii sale în traversarea solitară a Oceanului Atlantic, odată cu acostarea în Le Marin. Românul stabilit în Franța din 1992 a fost ultimul concurent care a încheiat Regata Mini-Transat 2017 La Boulangère, Clasa Mini 6.50, categoria Prototip. Aflat la bordul unui velier de 6,5 metri, 412 iXblue Vamonos, Nacou a urmat un traseu ce însumează 4.801,27 mile nautice între porturile La Rochelle (Franța) și Le Marin (Insula Martinica), parcurs în 41 de zile, 8 ore, 28 minute și 50 de secunde, cu o viteză medie ponderată de 4,88 noduri/h.

I S-A RUPT CATARGUL ÎN DRUMUL SPRE INSULELE CANARE

De ce un parcurs atât de lung comparativ cu ceilalți competitori? Pentru că Dorel Nacou a fost lovit de ghinion atunci când naviga spre Insulele Capului Verde! După ce a făcut o escală de etapă în Las Palmas, a fost nevoit să efectueze o altă escală tehnică, pentru repararea catargului rupt, în Boujdour (Sahara Occidentală). După un parcurs de 92 mile, având o viteză de deplasare de 11 noduri, Dorel se afla la cârmă când, pe valuri de hulă de 2,5-3 metri și un vânt puternic din NNE, cu rafale de 25 de noduri, coborând de pe un val, l-a primit pe următorul în prova ambarcațiunii, moment în care a simțit, ca două lovituri puternice de ciocan, valul din prova și o rafală puternică de vânt din pupa travers babord.

A fost momentul când, prins într-o forfecare, a cedat catargul din fibră de carbon al ambarcațiunii. Timp de încă 8 ore, cea mai mare parte prin întuneric, în condiții meteo dure, Dorel Nacou a navigat în derivă, însă a recuperat bucata ruptă a catargului, velatura, sarturile, anemo-girueta ruptă și antena de comunicații radio. I-a rămas funcțional mai puțin de jumătate din catargul de 12 metri, pe care a improvizat o minimă velatură cu randa și focul, reușind să se îndrepte către cea mai apropiată localitate de pe coasta africană, Boujdour.

Au urmat cinci zile de eforturi, în micul port pescăresc Boujdour, din Sahara Occidentală (Maroc), pentru remedierea provizorie a avariilor înregistrate la catarg. După escala tehnică, a plecat din nou în cursa de traversare a Oceanului Atlantic, navigând cu prudență și dovedind o imensă doză de cumpătare și răbdare.

După plecarea din Boujdour, aproape de Insulele Capului Verde, a observat o altă fisură longitudinală la catarg, în zona unde anterior acesta se fracturase. După trecerea prin pasajul Mindelo, a inspectat manșonul cu care ranforsase catargul, prilej cu care a constatat că rășina nu se întărise, era încă moale. Astfel, a decis să navige cu velatura redusă și să evite cât mai mult încărcarea acesteia în vânt. Astfel, din ziua plecării sale din Boujdour, Dorel Nacou a intrat într-o cursă numai cu el însuși. Acum, mult mai important era să termine cursa de traversare a Atlanticului.

„AM ÎNCERCAT SĂ NU DEZAMĂGESC PERSOANELE CARE MĂ AJUTASERĂ LA ACEST PROIECT”

„Mi-am dorit foarte mult să pot încheia traversarea Atlanticului, cu toate că pierdusem partea de navigație și de comunicare de pe barcă. Pentru mine, partea a doua a cursei a fost o aventură, nu o competiție. Eram deja la 900 de mile în urma celorlalți concurenți și nu mai puteam să câștig. Aveam un singur scop: să nu dezamăgesc persoanele care mă ajutaseră la acest proiect. Am învățat foarte mult în timpul acestei traversări, iar experiența trăită îmi va prinde foarte bine pe viitor”, a mărturisit navigatorul român.

Dorel Nacou a trecut prin zone cu vânt foarte slab, în care a petrecut mai bine de șapte zile, navigând cu viteză redusă, pentru ca apoi, când traiectoria sa a fost intersectată de un front atmosferic dinspre nord-est, cu viteza vântului de la 14 la 16 noduri și rafale de 25 noduri, evoluția lui să rămână foarte prudentă. Știa foarte bine că tot o rafală de 25 noduri i-a rupt catargul, la 92 mile după plecarea din Las Palmas, fapt ce,practic, îl scosese din fruntea cursei, creîndu-i un handicap de mai bine de cinci zile.

A AJUNS LA FINIȘ CHIAR DE ZIUA NAȚIONALĂ A ROMÂNIEI

Ajuns în portul Le Marin chiar pe 1 Decembrie 2017, de Ziua Națională a României, Dorel Nacou, a transmis că dedică această premieră sportivă Centenarului Marii Uniri, eveniment căruia își dorește ca împreună cu colegii din club să-i consacre, în 2018, o cursă de anduranță pe Marea Neagră, ce ar putea lua startul din Portul Constanța. Fără îndoială, istoria sportului cu vele îl va consemna drept primul român, membru al Clubului Nautic Român, care a traversat solitar Oceanul Atlantic.

De altfel, Tivilichi i-a oferit lui Nacou, în semn de apreciere pentru performanța sa, o plachetă, navigatorul român fiind premiat și de Andreea Mihăescu, președintele Clubului Nautic Român.

„Scopul meu a fost să promovez România în yachtingul mondial. La regata pe care am inițiat-o ar putea să ia parte concurenți din bazinul Mării Negre sau din alte țări europene, iar perioada de desfășurare să fie în timpul verii, când timpul este favorabil. De asemenea, mi-aș dori să putem construi o barcă de circa 8 metri lungime, în colaborare cu firme din România, care să participe la toate evenimente offshore organizate în Marea Neagră și chiar la unele transoceanice. Ambarcațiunea să aibă un echipaj român, iar navigatorii să poată dobândi experiența acestor curse offshore”, a precizat Dorel Nacou.



12