În timp ce toată lumea așteaptă cu sufletul la gură noi informații care să facă lumină în tragedia aviatică produsă în estul Ucrainei, în această regiune apar noi evoluții negative, care, evident, încurajează și mai mult valul de teorii lansate cu privire la conflictul fără sfârșit și fără soluții din această țară. Două avioane de vânătoare ucrainene au fost doborâte ieri în estul țării. Avioanele, de tip Su-25, au fost doborâte deasupra regiunii Saur Mogila, o zonă înaltă din regiunea Doneţk, în apropiere de localitatea Snijne, la 25 km de locul unde s-a prăbuşit zborul MH17, atins joia trecută de o rachetă trasă dintr-o zonă controlată de rebeli pro-ruşi, în estul Ucrainei. Un purtător de cuvânt militar a anunţat că, în pofida dispozitivelor termice lansate de piloţi, avioanele au fost atinse de rachete de tip sol-aer, trase de rebeli dintr-o zonă din apropiere de satul Dmitrivka, în regiunea Doneţk, dar apropiată totodată de Lugansk şi regiunea rusă Rostov. Piloţii au reuşit să se catapulteze în zona aflată sub controlul forţelor separatiste. Aseară, Ucraina a afirmat că cele două avioane de vânătoare doborâte ieri au fost atinse de rachete lansate de pe teritoriul Rusiei.
Confruntările militare din estul Ucrainei constituie o stare de război civil, constată Comitetul Internaţional al Crucii Roşii, îndemnând toate părţile implicate să respecte dreptul internaţional umanitar. Calificarea de „război civil“ permite iniţierea de acţiuni în justiţie împotriva autorilor infracţiunilor prevăzute în dreptul umanitar.
RUSIA ACUZĂ FALSIFICAREA DATELOR ANCHETEI Ministerul rus de Externe a acuzat ieri Kievul de falsificarea informaţiilor deţinute de autorităţile ucrainene în domeniul controlului aerian cu privire la prăbuşirea avionului malaezian. Aleksandr Lukaşevici, un purtător de cuvânt al diplomaţiei ruse, susține că ”acest lucru încalcă în mod clar principiul unei anchete obiective şi imparţiale asupra prăbuşirii avionului malaezian. În loc să ajute ancheta asupra acestei catastrofe în care au murit 298 de persoane, Kievul a formulat zilnic, oră de oră, acuzaţii absurde şi nefondate la adresa Rusiei”. Ministerul rus al Apărării a acuzat, luni, controlul aerian ucrainean că a schimbat direcţia zborului MH17 de pe coridorul obişnuit, dirijându-l către zona unde a avut loc catastrofa. Ministerul a afirmat că un avion de vânătoare ucrainean se afla în apropiere, înainte de prăbuşire, şi că rachete de tip sol-aer aparţinând forţelor loialiste erau poziţionate în zonă, acuzând indirect Kievul că este vinovat de producerea tragediei. La rândul lor, SUA i-au acuzat pe rebelii pro-ruşi că ”au doborât din eroare Boeingul malaezian, cu ajutorul unor sisteme de rachete furnizate de Rusia”. Moscova a dezminţit în mai multe rânduri că a livrat acest tip de echipament insurgenţilor.
UCRAINA O ȚINE UNA ȘI BUNĂ Şeful contraspionajului ucrainean, Vitali Naida, a declarat la CNN că ”persoana care a lansat racheta ce a doborât avionul malaezian este cu siguranţă un ofiţer bine echipat, bine educat şi instruit de ruşi, care a apăsat acel buton în mod deliberat”. ”Am interceptat conversaţii între un ofiţer rus şi biroul său din Moscova. Ştim sigur că, cu câteva minute înainte de lansarea rachetei, a existat un raport către un ofiţer rus, care anunţa că avionul se apropie. Ei ştiau că avionul vine cu viteză constantă, cu o direcţie constantă şi ar fi trebuit să ştie că nu este un avion de vânătoare, ci un avion civil de mari dimensiuni”, a mai spus Naida.
NOI INTERCEPTĂRI Serviciile britanice de informaţii au dovezi că rebelii pro-ruşi din Ucraina ar fi discutat despre răspândirea unor fragmente din alte avioane la locul prăbuşirii cursei MH17, pentru a sabota investigaţia în cazul catastrofei aviatice de joia trecută, relatează Sky News. Serviciile britanice de informaţii au interceptat comunicaţii între rebelii pro-ruşi, care discutau despre încercări deliberate de a altera scena dezastrului. Surse din cadrul Guvernului britanic au adăugat că rebelii intenţionau, de asemenea, să trimită cutiile negre ale avionului la Moscova. Astfel, separatiştii doreau să îi încurce pe anchetatori. Aceste dovezi fac parte din activitatea serviciilor de informaţii britanice, alături de agenţii de informaţii din toată lumea, menită să stabilească o imagine nu doar a ceea ce s-a întâmplat în momentul impactului, ci şi în orele şi zilele care au urmat, a precizat corespondentul Sky News.
EMOȚII ÎN OLANDA Cele două avioane care transportau cadavrele victimelor zborului MH17 au aterizat ieri după-amiază la Eindhoven, în sudul Olandei. La aeroport erau rudele victimelor, cuplul regal olandez şi premierul Mark Rutte. Unul dintre avioane transporta 16 sicrie, iar celălalt - 24. Premierul australian a declarat ieri că este posibil ca multe cadavre să fie în continuare la locul prăbuşirii avionului, în aer liber, sub soarele de vară, supuse ravagiilor provocate de căldură şi animale. Experţii olandezi care se ocupă de repatrierea cadavrelor pasagerilor zborului MH17 au numărat oficial 200 de corpuri neînsufleţite în trenul ajuns la Harkov, marţi, în timp ce anterior se anunţaseră 282.
Cutiile negre ale zborului MH17 au ajuns în Marea Britanie, pentru a fi decriptate, a anunţat, ieri, Ministerul britanic al Transporturilor. Anchetatorii olandezi au primit cutiile negre de la experţii malaezieni, care le-au primit la rândul lor, în noaptea de luni spre marţi, de la rebelii pro-ruşi.
JURNALIST DISPĂRUT Russia Today (RT) nu a mai primit veşti, ieri, de la un colaborator britanic, Graham Phillips, care acoperă luptele din estul Ucrainei. Jurnalistul a trimis ultimul mesaj în noaptea de marţi spre miercuri, asigurând că totul este bine. La sfârşitul lui mai, britanicul a fost reţinut de serviciile speciale ucrainene pentru 36 de ore, după ce a fost surprins fotografiind un post de control în apropiere de Mariupol, în sud-estul Ucrainei.