În ciuda crizei economice, a frământărilor electorale fără precedent, a tăierii unor contribuţii revenite Fondului cinematografic - ceea ce a dus la suspendarea celei de a doua sesiuni de concurs pentru proiectele cinematografice -, 2009 oferă, totuşi, câteva puncte demne de tot interesul. Anul a început la Mons, cu o prezenţă în juriul Festivalului Filmului de Dragoste de acolo a două actriţe: Anamaria Marinca şi Laura Vasiliu. Este începutul unei recunoaşteri fireşti, după succesul celor două, cu deosebire la Cannes.
Calendaristic, oarecum simultan, a venit, tot în februarie, o luare în consideraţie a unui film pornit din ambiţia regizorului englez care a ţinut să investească până la a rămâne lefter şi a-i veni în sprijin Libra Film, casa lui Tudor Giurgiu. „Katalin Varga” a atras atenţia la Berlin, fiind după aceea premiat într-o serie de festivaluri. Nu ştiu cum l-am putea înscrie în sfera creaţiei româneşti, dar, ca fapt de implicare în coproducţii internaţionale, momentul nu poate scăpa atenţiei.
A venit Cannes-ul şi din nou două filme româneşti au făcut să circule numele a doi regizori. Mai întâi, Corneliu Porumboiu, al cărui „Poliţist. Adjectiv” a obţinut nu doar două premii importante la Cannes (al secţiunii „Un Certain Regard” şi FIPRESCI), dar, ceea ce este mai important decât orice, a făcut să se pronunţe regretul de a nu fi fost inclus în competiţia pentru Palme d’Or, unde şansele erau considerabile. A urmat un val de elogii, binemeritate, în presa internaţională. Tot în mai, la Cannes, „Amintiri din Epoca de Aur”, un prim volet, ulterior restructurat, a propus numele lui Cristian Mungiu într-o nouă calitate, de producător, reconfirmând-o pe aceea de regizor, aici alături de colegi de generaţie (Ioana Uricaru, Hanno Hoffer, Constantin Popescu, Răzvan Mărculescu).
La sfârşitul verii, a fost momentul veneţian, cu totul special, al debutului lui Bobby Păunescu, cu „Francesca”, un film onorabil, care parcă merita mai mult. Au circulat în lume şi alte filme: „Călătoria lui Gruber” de Radu Gabrea, „Medalia de onoare” de Călin Netzer. La ediţia din acest an a festivalului dobrogean al Producătorilor Independenţi, s-a impus Stere Gulea, care revine după o lungă absenţă cu „Weekend cu mama”.
Mai este un film important care, de asemenea, a atras atenţia juriilor internaţionale, dar a cărui premieră va avea loc în 2010 - „Felicia înainte de toate” de Răzvan Rădulescu şi Melissa de Raaf.
În aceste zile de decembrie, spectatorii se întâlnesc cu „Cealaltă Irină”, de asemenea un debut, sub semnătura lui Andrei Gruzniczki. Altminteri, anul pare dominat de debutanţi. Au fost şi câteva ezitări, şi câteva nereuşite, dar nu le voi mai transcrie.