În perioada 22-24 iunie Pavilionul Expoziţional Constanţa a găzduit a 14-a ediţie a Conferinţei Patronatului Drumarilor din România. În cadrul conferinţei au avut loc alegerile noului consiliu director. În urma alegerilor Liviu Bota a fost reales preşedinte al Patronatului Drumarilor din România, în timp ce directorul Regiei Autonome Judeţene de Drumuri şi Poduri (RAJDP), Vasile Moldoveanu a fost ales vicepreşedinte al acestei asociaţii. Liviu Bota a declarat că în şedinţa desfăşurată ieri s-au discutat o serie de probleme legate de activităţile desfăşurate de drumari. „Am vorbit despre numeroasele probleme pe care le întîmpinăm la licitaţiile organizate. Sînt foarte multe nereguli pe care le-am semnalat, faţă de valoarea estimată a lucrărilor, care de multe ori este cu 40% peste ceea ce se contractează, despre durata de garanţie a unor lucrări, pentru că am întîlnit situaţii cînd anumite consorţii au oferit 30 şi chiar 100 de ani garanţie, în condiţiile în care pentru un drum se poate oferi cel mult 15 ani garanţie. Aceasta garanţie se referă la durata dintre două lucrări capitale la acea lucrare. Din discutiile avute în cadrul conferintei am înţeles că sînt foarte multe autorităţile care nu solicită atestatele firmelor care participă la licitaţii. Aşa ajunge cîte o firmă de partament că contracteze lucrări importante pe care apoi să le dea mai departe pentru că nu au personalul necesar sau să angajeze lucrători la negru care nu fac lucrarea aşa cum ar trebui“, a declarat Liviu Bota.
Arterele rutiere judeţene din Constanţa, de calitate superioară mediei naţionale
La nivelul Patronatului s-a format o comisie condusă de Vasile Moldoveanu, care va lucra la o serie de propuneri legislative pentru a reglementa legislaţia privind licitaţiile. Bota a mai afirmat că în prezent mai există doar trei regii judeţene pentru drumuri. „Constanţa, Vîlcea şi Cluj sînt singurele regii judeţene de drumuri din ţară. În rest există societăţi care administrează drumurile. La nivel naţional avem foarte multe drumuri cu durata de serviciu expirată. De fapt, situaţia drumurilor diferă de la un judeţ la altul. Ceea ce pot spune este că judeţul Constanţa este, în privinţa calităţii drumurilor, cu mult peste media naţională“, a precizat Liviu Bota. Vicepreşedintele Patronatului Drumarilor din România, Vasile Moldoveanu, a declarat că drumurile judeţene din Constanţa au căpătat o altă faţă, ca urmare a eforturilor regiei, dar mai ales ale Consiliului Judeţean Constanţa (CJC) care a implicat RAJDP în toate proiectele de infrastructură pe care le-a promovat. „În premieră naţională am introdus prin hotărîre de CJC taxa pe drumurile judeţene, care ne ajută să întreţinem cît de cît drumurile. Tot în premieră naţională, RAJDP a trimis către toate consiliile locale solicitări de preluare în administrare a drumurilor comunale, multe agreînd acest lucru. Dacă la oraşe se poate spune că există experţi pe probleme de drumuri, la comune nu putem spune aşa ceva. Aşa se face că multe comune din judeţul Constanţa au fost de acord să ne dea nouă în administrare drumurile din comună. În judeţul Constanţa RAJDP are aproximativ 880 de kilometri de drumuri din care 100 de kilometri pietruiţi. Preşedintele CJC, Nicuşor Constantinescu a demarat anul trecut un program îndrăzneţ, de pietruire a tuturor uliţelor de pămînt, proiect pe care anul trecut l-am aplicat, însă anul acesta nu prea avînd în vedere lipsa acută de fonduri. De altfel, noi, ca regie, avem de recuperat pentru lucrările de anul trecut peste 100 de miliarde lei vechi de la primăriile din judeţ“, a declarat Vasile Moldoveanu.