"Drumul Mătăsii”, reinventat

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Linia de feribot care leagă Constanța de Georgia și Ucraina, inaugurată

"Drumul Mătăsii”, reinventat

Eveniment 17 Octombrie 2014 / 00:00 2275 accesări

”Drumul Mătăsii”, constituit din seria de rute interconectate care în vechime uneau actuala Chină cu Turcia, Siria şi state mai îndepărtate din Asia Mică, iar în partea de vest, cu bazinul Mării Mediterane şi Europa, se vrea a fi reinventat. România pare să fie unul dintre pionii principali în drumul de-a lungul căruia naţiunile pot prospera economic. Ieri a fost făcut primul pas în acest sens, fiind inaugurată la Constanța o nouă linie de feribot care să lege portul românesc de la Marea Neagră de porturile din Ucraina și Georgia - Ilichovsk și Batumi. Nava care va opera pe această linie este, potrivit managerului general al companiei ”Romcargo Maritim”, Ionuț Monu, una dintre cele mai performante nave-feribot care navighează pe Marea Neagră. Dacă pe vechiul ”Drum al Mătăsii” se transportau pietre preţioase şi semipreţioase, stofe de lână şi de in, fildeş, sticlă, coral, mirodenii, porţelan și mult-apreciata mătase, iată că noul drum este și el extrem de atractiv şi plin de oportunităţi de îmbogăţire.

CAPACITATE IMPRESIONANTĂ Nava care va opera pe acest drum, construită în 1988, poate transporta până la 90 de tiruri de 16 metri lungime fiecare, 103 de vagoane de tren sau 750 de mașini. De asemenea, cu ea pot călători și 150 de pasageri. Potrivit directorului general al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CN APM) Constanţa, Valeriu Ionescu, linia de feribot proaspăt inaugurată va reprezenta o legătură importantă de transport maritim în Marea Neagră, având numeroase avantaje. ”Încap atât tiruri, cât și containere fără roți și absolut orice până la marfă generală paletizată. Este foarte versatil și, având trei porturi în triunghi, se acoperă marele risc de a nu avea marfă de transportat”, a declarat Valeriu Ionescu. Conexiunea va fi asigurată cu nave ale Companiei „Ukrferry”, din Ucraina, având ca partener român operatorul portuar „Romcargo Maritim” SRL din Constanţa.

PLEACĂ ÎN FIECARE JOI În prezent, legătura se va realiza cu un voiaj pe săptămână, cu plecare în fiecare joi din Portul Constanța, iar părţile analizează posibilitatea de a creşte frecvenţa operării pentru a se ajunge la două voiaje pe săptămână - cu plecări din port atât joi, cât și luni. Ideea realizării unei linii de feribot Constanța - Batumi - Ilichovsk este binevenită și pentru reprezentanții din Ministerul Transporturilor, care sunt de părere că este un pas înainte în dezvoltarea legăturilor comerciale de-a lungul Coridorului de transport internaţional Europa - Caucaz - Asia. ”Inaugurarea primei linii de feribot Constanța - Batumi - Ilichovsk este importantă atât pentru România, cât și pentru Portul Constanța, pentru că deschide ”Drumul Mătăsii”. Relațiile bune pe care le-am avut între Ministerul Transporturilor din România cu cel din Georgia, Azerbaidjan sau Turkmenistan, în urma vizitelor pe care le-am desfășurat, au început să se concretizeze”, a spus secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Iulian Matache, ieri, la Constanța, la inaugurarea liniei de feribot. Ceremonia oficială de inaugurare a liniei de feribot Constanţa - Batumi - Ilyichiovsk a avut loc la terminalul feribot CFR Marfă - Romcargo maritim, dana 120, unde a sosit și nava-feribot, care aseară a pornit în prima sa călătorie.

STRATEGIE MAI VECHE ”Este un pas important pentru noi, pentru că se înscrie într-o strategie pe care am început-o încă de anul trecut și pe care am continuat-o anul acesta. Sperăm ca la anul să aducem reprezentanți ai porturilor Turkmenbashi și Kazakhstan, astfel încât să încercăm să recreăm ”Drumul Mătăsii” pentru a face un drum între Asia Centrală și Europa. Această linie care s-a inaugurat astăzi (16 octombrie - n.r.) se pliază exact pe ideea noastră și dovedește că există vector de marfă între Coasta de vest și Coasta de est a Mării Negre”, a precizat directorul general al CN APM Constanța. Datorită faptului că deschiderea legăturii între porturile Constanţa - Batumi - Ilichovsk reprezintă un exemplu de dezvoltare, cooperare şi atragere a capitalului privat şi internaţional, directorul general al CFR Marfă se gândește la repunerea în funcțiune a celor două nave de tip feribot ”Eforie” și ”Mangalia”, care sunt scoase din uz de mai bine de trei ani. ”Ele sunt scoase de la exploatare de vreo 3-4 ani. Să le repunem în stare de funcționare și să le autorizăm ne costă în jur de vreo 3 milioane de euro pentru fiecare. Dar având în vedere oportunitatea pe care o deschide linia aceasta nouă, ne gândim să intrăm în o colaborare cu un operator naval și să le repunem în funcțiune. Avem o dană specializată de transport feroviar, în dana 120. Avem un triaj puternic în zonă, putem să venim cu vagoane de trenuri din țară până la mal și să le urcăm pe vapor”, a spus Buruiană.



12