Drumul pietrei, din stâncă până pe şosea

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Explozie în carieră

Drumul pietrei, din stâncă până pe şosea

Administrație 13 Mai 2011 / 00:00 1019 accesări

DINAMITARE. Consiliul Judeţean Constanţa (CJC), prin Regia Autonomă Judeţeană de Drumuri şi Poduri (RAJDP), şi-a propus finalizarea unui proiect ambiţios: „Pietruirea uliţelor de pământ”, proiect demarat încă din 2008. Pentru realizarea programului, RAJDP exploatează cele patru cariere de piatră pe care le administrează. Nu mulţi sunt cei care ştiu ceea ce înseamnă o carieră de piatră sau ce înseamnă să lucrezi acolo. Unii se întreabă „ce poate fi atât de spectaculos la o carieră de piatră”? Unul dintre lucrurile spectaculoase care se petrec într-o carieră sunt derocările (exploziile controlate ale pereţilor de piatră). O astfel de explozie a avut loc ieri, la cariera RAJDP de la Cheia. În spatele exploziei, care durează cel mult 20 de secunde, stau ore bune de pregătire a zonei ce urmează a fi detonată. „Spectacolul este cu atât mai grandios cu cât o astfel de acţiune nu este văzută decât de două sau trei ori pe an. În primul rând este stabilită zona de stâncă ce va fi detonată. Apoi se intervine cu foreza pentru a se face găurile care au o adâncime de 13-15 metri, în funcţie de suprafaţa care va fi detonată. După ce se verifică ca găurile să nu aibă infiltraţii de apă, se pune materialul explozibil. La cariera Cheia folosim azotat de amoniu amestecat cu motorină, numit amestec AM1. După aceea, la fiecare gaură se pun câte două amorse cu capse nonelectrice cu câte un baton de dinamită. În zona de acţiune, mai exact pe aliniamentul unde se va face explozia, este interzisă intrarea cu telefoane mobile pornite, brichete şi se lucrează fără şocuri. Pentru această detonare am folosit peste două tone de explozibil”, a declarat coordonatorul lucrărilor de împuşcare Emil Buruiană. Derocarea de ieri de la cariera Cheia a dislocat din peretele de piatră peste 10.000 de tone de piatră care vor intra în procesul de prelucrare, urmând a fi folosită la pietruirea şi asfaltarea drumurilor. Infiltraţiile de apă în găurile forate pentru dinamită au făcut ca acţiunea de ieri să fie amânată cu câteva ore, însă explozia a fost un real succes.

PRELUCRARE. Explozia este, probabil, cea mai spectaculoasă etapă a prelucrării pietrei. După derocare, utilajele Regiei devin principalul ”punct de atracţie”. Piatra rezultată în urma derocării este introdusă în concasor, unde este sortată după dimensiune. „Peretele de piatră derocat s-a transformat în piatră spartă şi gribluri folosite pentru pietruirea drumurilor. Primele sortimente ies din concasorul primar, şi vorbim aici de piatra de la 0 la 63 de milimetri, folosită direct în construcţia de drumuri, sortul de la 63 la 80 de milimetri care este folosit pentru fundaţia drumului sau pentru alte lucrări de fundaţie ale diferitelor construcţii, şi sortul de piatră de peste 80 milimetri, care este reconcasată pentru realizarea griblurilor necesare pentru producerea asfaltului”, a declarat directorul RAJDP, Adrian Gâmbuţeanu. El a precizat că piatra din cariera Cheia, dar şi cea din celelalte cariere administrate de RAJDP, sunt folosite în lucrările realizate de Regie în judeţul Constanţa şi finanţate de CJC. „În prezent livrăm piatră pe şantierele care se află în desfăşurarea pe DJ 228 dintre Ovidiu şi Poarta Albă, pe şantierele din Techirghiol, Topraisar şi Cumpăna, unde RAJDP face lucrări de reparaţii şi întreţinere a drumurilor judeţene. Trebuie menţionat că prin producerea acestei pietre din cele patru cariere, preţurile de producţie sunt mai scăzute, nemaifiind incluse în costuri adaosurile comerciale ale altor comercianţi. Noi nu vrem decât să micşorăm costurile de realizare a drumurilor. După cum se ştie, preţul de transport al pietrei poate, de cele mai multe ori, să depăşească preţul de extracţie, motiv pentru care ne pregătim să mai deschidem alte trei cariere în judeţ”, a spus Gâmbuţeanu.



12