Drumurile expres, o premieră pentru România

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Master Planul general de Transport - rezultatul unei analize ”absolut ştiinţifice”

Drumurile expres, o premieră pentru România

Eveniment 02 Octombrie 2014 / 00:00 359 accesări

Noul „stăpân al drumurilor”, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a precizat, ieri, că Master Planul general de transport, care cuprinde toate intervenţiile în infrastructură pentru 2014-2030, reprezintă rezultatul unei analize ”absolut ştiinţifice” elaborate de cea mai mare companie din lume specializată în domeniu. ”Am prezentat celor două comisii de transport Master Planul general de transport al României, care este un document strategic care prevede toate intervenţiile care se vor face în 2014-2030 pentru a se asigura o infrastructură solidă rutieră, feroviară, navală şi aeriană care să asigure dezvoltarea economică. Ea cuprinde autostrăzi, drumuri expres, drumuri transregionale, dezvoltarea transportului naval, porturi şi căile de navigaţie atât pe Dunăre, maritime, centre modale şi zona aeriană şi zona de cale ferată”, a spus Rus. Potrivit „analizei ştiinţifice”, vom avea aproximativ 1.300 de kilometri de autostradă, precum şi nevoia a peste 2.000 de drumuri expres cu patru benzi şi a peste 3.000 de kilometri de drumuri transregionale. Rus a mai spus că acesta este documentul semifinal, întrucât mai e nevoie şi de finalizarea impactului de mediu, care se va termina până la finele lunii noiembrie, urmând ca cele două documente să se transforme într-un program operaţional. România ar trebui să construiască 656 kilometri de autostradă şi 2.226 kilometri de drumuri expres până în anul 2030, reiese din Master Planul de Transport. Proiectele de autostrăzi incluse în Master Plan sunt Sibiu - Braşov (103 km), Ploieşti - Comarnic (49 km), Craiova - Piteşti (115 km), Comarnic - Braşov (54 km), Braşov - Bacău (158 km) şi Gilău - Borş (177 km), costul total estimat pentru aceste proiecte fiind de 6,28 miliarde euro fără TVA, potrivit unui document de sinteză furnizat de Ministerul Transporturilor. În plus, Master Planul cuprinde construcţia de drumuri expres însumând aproximativ 2.200 km, fondurile necesare pentru aceste proiecte totalizând circa 17,5 miliarde euro fără TVA. În ce priveşte studiile de fezabilitate, care sunt foarte scumpe şi care îngrijoraseră factorii responsabili şi opinia publică, Rus a declarat că acestea rămân, în majoritate, valabile. El a arătat însă că între studiul de fezabilitate cu expropiere pentru autostradă şi proiectul tehnic pentru drum expres vor exista diferenţe care vor releva şi diferenţele de cost dintre cele două. El a menţionat că cifrele de cost din Master Plan sunt „estimative”, iar termenele de finalizare ale obiectivelor de infrastructură din Master Planul de Transport pe 2014-2030 urmează să fie decise de către Guvern la sfârşitul lunii noiembrie sau începutul lunii decembrie.

România avea, la finele anului trecut, 644 km de autostradă, 16.466 km de drumuri naţionale, 35.587 km de drumuri judeţene şi 32.190 de drumuri comunale. Potrivit documentului, în România nu există drumuri expres.

Consultantul statului român pentru realizarea Master Planului este compania americană AECOM, în baza unui contract de 9,5 milioane lei fără TVA, atribuit în 2012. Termenul avansat de autorităţi pentru finalizarea documentului a fost amânat de mai multe ori.



12