Comisie Europeană (CE) avertizează că economia românească dă \"semne clare\" de supraîncălzire, cauzate de un deficit extern ridicat şi în creştere (estimat la aproape 13% din PIB în 2007). O reducere a finanţărilor provenite din investiţii străine directe (ISD) complică şi mai mult situaţia. Deficitul tot mai ridicat de forţă de muncă, creşterea puternică a salariilor şi dezvoltarea rapidă a împrumuturilor contractate de gospodării reprezintă alte semne ale supraîncălzirii. Pentru a continua să se apropie rapid de PIB-ul mediu pe cap de locuitor al UE-27, este imperativ ca România să remedieze dezechilibrele externe crescînde, atenţionează Comisia. Rolul cheie pentru atingerea acestui obiectiv revine politicii fiscale de moderare a cererii interne şi îmbunătăţirii calităţii finanţelor publice, în special printr-o reorientare spre investiţii de accelerare a creşterii economice. Creşterea bruscă a inflaţiei, după o lungă perioadă de dezinflaţie reuşită, a fost declanşată, în principal, de şocuri asupra factorilor de ofertă, de performanţele slabe ale sectorului agricol în 2007, în urma intemperiilor. Inflaţia a fost agravată şi de efectele asupra cererii globale ale creşterii veniturilor şi creditelor, ale politicilor nerestrictive în materie fiscală şi de salarizare a sectorului public şi ale deprecierii leului începînd cu luna august 2007 (după aprecierea din ultimii ani). CE mai observă că prudenţa salarială vehiculată de Guvernul României nu pare a fi realistă, avînd în vedere depăşirile constatate în trecut. “În 2006 şi 2007, creşterile masei salariale au fost de două ori mai mari decît cele prevăzute iniţial. Ţinînd seama de acest transfer al cheltuielilor, raportul cheltuieli-Produs Intern Brut (PIB) ar putea depăşi previziunile pentru perioada 2009-2010\", arată CE. Factorii de risc suplimentar subliniaţi de CE se referă la presiunile care se vor exercita asupra cheltuielilor în anii electorali 2008 şi 2009 şi incertitudinea legată de suma compensaţiilor pe care guvernul le va vărsa în temeiul aşa-numitului \"fond al proprietăţii\" (despăgubiri pentru bunuri naţionalizate). Mai mult, rigoarea fiscală prevăzută în 2010 nu este susţinută îndeajuns de măsuri de siguranţă, apreciază CE. Numai în 2010 se prevede o ajustare de 0,75 % din PIB în vederea atingerii Obiectivului bugetar pe Termen Mediu (OTM), iar în aceste condiţii este iminentă apariţia unui deficit excesiv, astfel că anul 2011 nu este termenul fericit de atingere a OTM aşa cum se preconiza. Prin urmare, România este invitată: a) să accelereze considerabil ritmul ajustării în vederea atingerii OTM prin stabilirea unor obiective bugetare mult mai ambiţioase în 2008 şi în anii următori pentru a limita riscul unui deficit excesiv, pentru a favoriza stabilitatea macroeconomică şi a reduce dezechilibrele externe crescînde, precum şi pentru a face faţă riscurilor care ameninţă viabilitatea pe termen lung a finanţelor publice; b) să limiteze creşterea puternică a cheltuielilor publice, să îmbunătăţească structura acestora, astfel încît să sporească potenţialul de creştere economică şi să îmbunătăţească programarea şi execuţia cheltuielilor într-un cadru strict pe termen mediu; c) să aplice politici vizînd limitarea presiunilor inflaţioniste, care să completeze disciplina fiscală mai strictă recomandată, alături de o politică presiunilor inflaţioniste care ameninţă stabilitatea macroeconomică şi financiară şi procesul de convergenţă.