Reforma sistemului de învăţământ din România a devenit laitmotivul fiecărui ministru care s-a perindat în fruntea Ministerului Educaţiei după 1990. Din păcate, în timp ce unii au luat măsuri reale pentru modernizarea şi îmbunătăţirea actului educaţional, alţii s-au mulţumit doar să importe modele ale sistemelor de învăţământ din străinătate, fără să se obosească să verifice dacă vor da sau nu rezultate în România. Printre aceştia din urmă se numără şi actualul ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu, care a redactat noua Lege a Educaţiei fără să ţină seama de niciuna dintre propunerile celor direct implicaţi în actul educaţional: profesori, elevi şi părinţi. „Pentru ministrul Funeriu sistemul de învăţământ din România este o necunoscută într-o ecuaţie pentru care nu are soluţii. Reforma în Educaţie nu poate fi o copie fidelă a unei reforme aplicată în altă ţară. Funeriu şi cabinetul lui nu au luat în considerare caracteristicile sistemului românesc”, a declarat preşedintele Sindicatului Liber al Salariaţilor din Învăţământul Preuniversitar (SLSIP) Constanţa, prof. Ioana Purcărea. Ea a adăugat că, din cauza refuzului de a comunica cu oamenii de la catedră, în acest moment ministrul Funeriu nu cunoaşte situaţia reală a şcolilor din învăţământul rural, nu cunoaşte care sunt efectele desfiinţării şcolilor profesionale, ceea ce duce la prăbuşirea sistemului de învăţământ, un exemplu în acest sens reprezentându-l examenul de bacalaureat din acest an, care s-a dovedit a fi catastrofal.
REFORMĂM FĂRĂ SĂ ŞTIM CE O reformă adevărată ar fi trebuit să aibă la bază o analiză concretă asupra tuturor aspectelor sistemului educaţional românesc, pe niveluri, începând cu învăţământul preprimar şi terminând cu cel liceal. O asemenea analiză ar fi scos la iveală faţa adevărată a învăţământului românesc şi ar fi permis luarea unor măsuri care să îndrepte ceea ce nu funcţiona, fără să distrugă şi sectoarele unde exista performanţă. „Nefiind parcurse aceste etape, care ar fi asigurat o bază de discuţie între reprezentanţii Ministerului Educaţiei şi partenerii sociali, România nu a beneficiat de o reformă adevărată, ci doar de un simulacru. Ceea ce se petrece acum în Educaţie poate fi comparat cu o doamnă arătoasă, care foloseşte un parfum franţuzesc, dar este încălţată cu pantofi cu găuri în talpă”, a mai spus prof. Ioana Purcărea. Ea a adăugat că, în ultimii ani, printre puţinii miniştri care au pus bazele unei reforme adevărate în Educaţie s-a numărat şi Andrei Marga, care în prezent ocupă funcţia de rector al Universităţii Babeş – Bolyai, din Cluj. Sindicaliştii vor continua să-l „bombardeze” pe ministrul Funeriu cu sugestii, reclamaţii şi întrebări legate de modul în care funcţionează în prezent sistemul de învăţământ, în speranţa că „într-o bună zi, neştiind să răspundă, va părăsi fotoliul pe care îl ocupă în prezent”.