Ideea Ministerului Educației Naționale de a se renunța la folosirea auxiliarelor în școli și de a monopoliza editarea manualelor școlare este respinsă vehement de profesorii universitari, preuniversitari, cercetători și oameni de cultură. Aproape 200 de cadre didactice, cercetători, academicieni și scriitori au dat, ieri, publicității apelul „Dreptul la Educație”, prin care solicită ministrului de resort, Liviu Pop, să renunțe „imediat la monopolizarea manualelor, la impunerea manualului unic sau la cosmetizarea acestei acțiuni sub fardul gros al așa-zisei licitații de autori, organizată de editura de casă a statului”. Aceasta în contextul discuțiilor privind reorganizarea Editurii Didactice și Pedagogice și transformarea acesteia în singura editură cu drept de publicare a manualelor școlare. „Având în vedere ultimele intenții anunțate de Ministerul Educației Naționale, instituţie identitară fundamentală, și îngrijoraţi fiind de evoluţiile practice ale acestor intenții, ne exprimăm categoric împotriva respectivelor inițiative, fără echivoc în solicitarea încetării atacului la adresa educației de calitate”, se arată în scrisoarea deschisă.
Semnatarii apelului cred că măsura impusă de minister încalcă dreptul copilului la o educație de calitate și aduce atingere unor principii prevăzute în Constituția României și în legile statului (Legea Educației, Legea Cărții, Legea Dreptului de Autor), cum ar fi dreptul profesorului de a-și alege resursele didactice, dreptul autorilor și al editurilor de a publica, dreptul părinților de a calibra și direcționa educația propriilor copii, responsabilitatea statului de a investi în educație.