În intervalul 7-8 aprilie 2014, Banca Mondială, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei Naţionale din România, UNICEF şi The Open Society Foundations, a organizat la Bucureşti cea de-a şaptea Conferinţă pe Educaţie pentru Europa şi Asia Centrală a Băncii Mondiale “Întărirea Sistemelor de Educaţie Timpurie a Copilului: Investiţia timpurie pentru a asigura o învăţare eficientă”. În acest context, UNICEF îşi oferă sprijinul în promovarea educaţiei timpurii şi face apel pentru o creştere a investiţiei în această arie. Conferinţa a beneficiat de cel mai înalt nivel de participare. Primul-ministru al României, Victor Ponta, şi ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, au deschis evenimentul, demonstrând angajamentul Guvernului României în promovarea agendei privind educaţia timpurie a copilului. Miniştri şi factori de decizie din Europa şi Asia Centrală împreună cu specialişti în educaţie, experţi internaţionali, specialişti de la UNICEF, Open Society Foundations şi Banca Mondială au discutat despre importanţa educaţiei timpurii a copilului în asigurarea unei baze solide pentru procesul de învăţare, mai ales pentru cei mai dezavantajaţi copii. Ţinând cont de importanţa experienţelor de învăţare timpurie a copiilor în stabilirea parcursului educaţional al acestora, multe ţări din regiune caută să extindă sistemele de educaţie pentru a include copiii mici în educaţia ante şi preşcolară. În discursul de deschidere, ministrul român al Educaţiei, Remus Pricopie, şi-a exprimat intenţia de a scădea vârsta copiilor care intră în sistemul de educaţie obligatoriu la vârsta de cinci ani, făcând astfel ultimul an de grădiniţă obligatoriu. “Toţi experţii prezenţi la conferinţă au subliniat încă o dată că investiţia în educaţia timpurie este vitală pentru dezvoltarea copiilor, contribuind astfel la dezvoltarea ţărilor. Pentru a atinge acest obiectiv, avem nevoie de servicii de educaţie timpurie de calitate, la care să aibă acces fiecare copil şi, în special, cei mai vulnerabili. Aceste servicii trebuie să colaboreze cu alte instituţii şi actori locali, mai ales cu părinţii. UNICEF susţine apelul făcut la Conferinţă pentru o mai mare investiţie în educaţia timpurie a copiilor. Apreciem angajamentul ferm al Guvernului României de a da prioritate educaţiei timpurii”, a declarat Sandie Blanchet, reprezentantul UNICEF în România.
În cadrul conferinţei au fost prezentate bune practici în ceea ce priveşte îmbunătăţirea cadrului instituţional şi de guvernanţă, a mecanismelor de finanţare, acces şi incluziune în educaţia timpurie a copilului, pregătirea cadrelor didactice şi măsurarea nivelului de pregătire pentru şcoală, pentru a sprijini toţi copiii să facă uşor tranziţia de la educaţia preşcolară la şcoala primară. În ultimii 20 de ani, UNICEF România a oferit asistenţă tehnică Ministerului Educaţiei Naţionale pentru introducerea conceptului de educaţie timpurie a copilului, pentru dezvoltarea şi implementarea strategiilor şi politicilor publice. UNICEF, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei din România, autorităţi locale şi ONG-uri, a modelat diferite iniţiative de educaţie preşcolară, cu focus pe cei mai vulnerabili copii şi accesul lor la educaţie timpurie de calitate. Educaţia, inclusiv educaţia timpurie a copilului, este una dintre priorităţile Parteneriatului dintre Guvernul României şi UNICEF pentru perioada 2013-2017.