„Efectul de bumerang” , volum despre fenomenul american al culturii de masă

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Eveniment editorial de excepţie

„Efectul de bumerang” , volum despre fenomenul american al culturii de masă

Cultură 21 Iulie 2009 / 00:00 3364 accesări

La Pavilionul Expoziţional din staţiunea Mamaia a avut loc, ieri, în cadrul Tîrgului Estival Constanţa, un eveniment editoral de excepţie, dedicat fenomenului culturii populare: lansarea volumului „Efectul de bumerang. Eseuri despre cultura populară americană a secolului XX“, care poartă semnătura prof. univ. dr. Adina Ciugureanu, decanul Facultăţii de Litere din cadrul Universităţii „Ovidius“ Constanţa. Volumul lansat la standul editurii „Ovidius University Press“ a apărut la editura Institutul European din Iaşi şi reprezintă traducerea din limba engleză a lucrării „The Boomerang Effect. A Study in Twentieth-Century American Popular Culture“, apărut în 2002, la Editura „Ex Ponto“. Lucrarea, tradusă din limba engleză în română de către Nicoleta Stanca, este stucturată în şapte capitole care captivează cititorul interesat de teoria culturii de populare: „Panem et circenses: teorii ale culturii populare“, „Figuri mitice şi supereroi“, „Arhetipul vampirului şi Dracula“, „Fecioara-martir şi doamna agresivă“, „Fast Food, consum(ism), identitate“, „Hiperrealitate şi cultură de consum“ şi „Efectul de bumerang“. „Aducerea la zi a informaţiei despre filmele dedicate supereroilor face din acest volum o continuare firească a volumului din 2002 şi absolut necesară pentru cercetătorul român care găseşte în traducerea în română o terminologie dificilă, utilizată de criticii americani şi britanici: Nachbar, Pounds, Williams, Brantlinger, Burke“, a apreciat conf. univ. dr. Ileana Marin.

„Cartea Efectul de Bumerang este rodul unei cercetări intense, pe care am desfăşurat-o la Las Vegas, în perioada 2001-2002. Scopul acestui volum este acela de a prezenta efectul culturii europene asupra culturii americane, aşa numită pop culture şi reversul acestui efect asupra culturii europene“, a specificat prof. univ. dr. Adina Ciugureanu, care recomandă această lucrare în bibliografia de specialitate a studenţilor de la Facultatea de Litere. „Pop culture este acea cultură care reprezintă stilul nostru de viaţă. Faptul că petrecem timpul în parcuri de distracţie, că mergem la mall-uri sau că mîncăm pizza, muzica pe care o ascultăm sau stilul vestimentar pe care îl avem, toate aceste aspecte sînt proprii culturii populare. Cultura populară americană s-a format, după părerea mea, pe baza elementelor de cultură europeană, pornind din Evul Mediu. Eroii mitici, eroii negativi din cultura populară europeană, stilurile de muzică sau vestimentaţie au trecut Oceanul prin fenomenul de imigraţie şi au influenţat o cultură puternică, o cultură de masă, care se dezvoltă în continuare şi care, în ultimul timp, s-a întors în Europa şi influenţează dezvoltarea culturii europene“, a precizat prof. dr. Adina Ciugureanu, care a scris „Efectul de bumerang“ cu multă pasiune. Un exemplu, elocvent îl constituie, în opinia autoarei, parcul tematic construit lîngă Los Angeles. „DisneyLand este un parc bazat pe povestiri populare germane. Acest parc tematic are un succes extraordinar şi a dus la construirea unui parc tematic lîngă Paris, Euro DisneyLand, care este efectul de bumerang al culturii populare europene“, a conchis Adina Ciugureanu. Aceasta a precizat că este implicată într-un proiect de cercetare a efectelor culturii americane asupra culturii româneşti, iar următoarea carte va trata acest subiect. La eveniment a fost prezent şi profesorul universitar american John Quinn de la Universitatea Las Vegas, Nevada.



12