Elevi de 9 și 10 în clasele V - VIII, cu note de 6 și 7 la Evaluare! Cine e de vină?

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Tineri supra-apreciați sau exagerat de emotivi...

Elevi de 9 și 10 în clasele V - VIII, cu note de 6 și 7 la Evaluare! Cine e de vină?

Educație 12 Iulie 2016 / 07:12 3582 accesări

Școlile gimnaziale din Constanța se pot lăuda cu elevi care au reușit să demonstreze că sunt consecvenți în pregătirea lor de-a lungul anilor, obținând media 10 în gimnaziu. În acest an, spre exemplu, 107 elevi din județul nostru au obținut media 10 în gimnaziu, unele instituții mândrindu-se chiar și cu 10 șefi de promoție într-o generație de elevi. Dacă elevii de 10 pe linie în gimnaziu au confirmat la Evaluarea Națională (EN), obținând medii mari la matematică și limba română, au fost și elevi care în cei 4 ani de gimnaziu au primit medii mari, peste 9,50, dar care nu au mai reușit să obțină note la fel de mari la EN. Diferențele între cele două medii obținute sunt chiar și de aproape 3 puncte, așa că modul în care aceștia au fost evaluați în clasele V - VIII poate fi pus sub semnul întrebării, de fapt un mare semn de întrebare. Fie elevii respectivi sunt considerați printre ”vedetele” unității școlare, așa că profesorii devin mai indulgenți atunci când îi evaluează pe aceștia, fie școala sau chiar profesorii doresc să își crească prestigiul și numărul de elevi, crescând artificial numărul de copii care obțin rezultate foarte bune în gimnaziu.

DIFERENȚE DE APROAPE 3 PUNCTE

Spre exemplu, rezultatele de la EN și ierarhia județeană pentru admitere au scos la iveală elevi care au terminat clasele V - VIII cu medii de 9,94 sau 9,84, dar care la Evaluare au obținut media 6,87 sau 7,02. Astfel, o tânără de la Liceul Cobadin a terminat gimnaziul cu media 9,94, iar la examen a luat media 7,02, un tânăr de la Școala Gimnazială ”Sfântul Andrei” Mangalia a primit la Evaluarea Națională media 7,10, după ce în cei 4 ani de gimnaziu a obținut media 9,54, iar la Cernavodă, la Școala Gimnazială ”Mircea Eliade”, o elevă de 9,52 a luat la Evaluare media 6,95. În mediul rural, situațiile de acest fel sunt mai frecvente: la Școala Gimnazială nr. 2 din Ciocârlia de Sus, o tânără de 9,84 în gimnaziu a primit media 6,87 la Evaluare, iar un tânăr care a învățat la Liceul Tehnologic ”Jean Dinu” din Adamclisi și a absolvit cu media 9,86 abia a luat nota 7 la Evaluare. Această situație este întâlnită însă și în școlile din municipiul Constanța. De exemplu, la Școala ”Sfinții Martiri Brâncoveni”, o elevă considerată de media 9,75 în cei 4 ani de școală abia a sărit de media 7 la Evaluare, iar la Școala Gimnazială nr. 12 ”B.P. Hasdeu”, un elev de 9,41 a obținut la examenul național 6,45.

CE EXPLICAȚIE DAU PSIHOLOGII?

Cazurile în care un elev este evaluat incorect ridică mari probleme, pentru că se ajunge în situația în care părinții și elevii află abia la examene importante care este nivelul real al copilului. ”Este bine ca elevii să își cunoască adevărata valoare și să înțeleagă că școala nu este doar pentru a obține 10 la matematică sau la fizică, ci trebuie să învețe și cum să depășească un eșec, cum să se motiveze ca să obțină mai mult”, a explicat, pentru ”Telegraf”, psihologul Cristina Gemănaru. Această exagerare a competențelor poate să devină un șoc pentru elev după susținerea unui examen important. ”Adulții greșesc pentru că în tendința lor de hiperprotecție, unde doresc ca cel mic să nu aibă niciun fel de suferință, copiii nu mai știu să primească un refuz, care nu este o tragedie, ci trebuie să devină un stimul care să îi remonteze pentru a reuși data viitoare”, spune specialistul. Totuși, în cazuri excepționale, există tineri care nu stăpânesc inteligența emoțională, ci doar pe cea cognitivă și care, în condiții de emoții puternice, au un deficit al capacității de concentrare care provoacă asemenea rezultate. Totuși, un adult poate să vadă cu ușurință când un tânăr are un astfel de deficit și să lucreze la îmbunătățirea inteligenței emoționale.



12