În ultimii cinci ani s-a constatat o reducere accentuată a numărului de elevi, care a înregistrat o scădere de 3.601.000, pe ansamblu, respectiv cu 2.500.000 în mediul urban şi cu 1.101.000 în cel rural, se arată într-un raport al Ministerului Educaţiei şi Cercetării (MEdC). Potrivit aceleiaşi surse, tendinţele de reducere a populaţiei şcolare din aceste niveluri de învăţămînt sînt vizibile chiar prin compararea efectivelor şcolare din ultimii doi ani şcolari (2005 şi 2006). Diferenţele respective sînt de 30.300 în ciclul primar şi 64.600 la nivelul gimnaziului. Reducerea efectivelor şcolare corespunzătoare învăţămîntului primar şi gimnazial, care va continua şi în următorii ani, conform prognozelor demografice, va antrena consecinţe la nivelul resurselor umane, sub aspect cantitativ, şi chiar în ceea ce priveşte proiectarea reţelei şcolare, în special în mediul rural.
La nivelul învăţămîntului liceal şi profesional, ca urmare a creşterii cererii de educaţie pentru aceste filiere de formare, efectivele de elevi au înregistrat o tendinţă continuu ascendentă, manifestată atît în cazul populaţiei şcolare din mediul urban, cît şi din cel rural. Spre deosebire însă de ciclurile de învăţămînt primar şi gimnazial, în cazul acestui nivel de educaţie, creşterile sînt semnificativ mai mari în ariile rurale, comparativ cu cele urbane. Astfel, la nivelul liceului, aceste creşteri sînt de 20.400 elevi în urban şi 59.700 în rural, iar în învăţămîntul profesional de 6.000 şi, respectiv, de 38.900. Sporirea numărului de elevi, semnificativ mai mare în mediul rural decît în urban, reprezintă efectul măsurii de prelungire a duratei învăţămîntului obligatoriu la zece ani, se precizează în raportul MEdC. Comparativ cu anul şcolar 2004/2005, în 2005/2006 se înregistrează o uşoară reducere a efectivelor de elevi cuprinse în aceste filiere de formare. Creşterea cea mai spectaculoasă a populaţiei şcolare se înregistrează în învăţămîntul superior, cu 195.000 persoane în perioada de referinţă şi cu 75.000 în anul universitar 2005/2006, în cazul acestui nivel de învăţămînt manifestîndu-se cea mai mare creştere a cererii de educaţie. Tendinţele demografice negative afectează însă drastic efectivele de elevi din învăţămîntul primar şi gimnazial. În învăţămîntul primar, reducerea populaţiei şcolare a fost de 1.508.000 persoane, pe ansamblul efectivelor de elevi, respectiv cu 984.000 în mediul urban şi cu 525.000 în rural. În perioada 2000-2005, populaţia şcolară s-a redus cu 1.885.000 persoane, numai între anii şcolari 2004 şi 2005 scăderea fiind de 30.000. Reducerea cea mai drastică se înregistrează la nivelul învăţămîntului gimnazial, unde s-au înregistrat cu 3.601.000 elevi mai puţin pe întregul interval analizat.