Ediţia a VII-a a Forumului Naţional al Copiilor a beneficiat de prezenţa a peste 70 de elevi din 15 oraşe din ţară. Elevii au dezbătut modalităţile prin care se pot asigura şanse egale la educaţie tuturor copiilor, concluziile şi propunerile lor fiind comunicate, ieri, autorităţilor responsabile, adică Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copiilor, Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse. Timp de trei zile, elevii au lucrat, în echipe, fiecare analizînd cîte o problemă, respectiv accesul la educaţie al copiilor cu dizabilităţi, al celor cu HIV/SIDA, al minorilor rămaşi singuri acasă, al romilor, precum şi influenţa mediului violent asupra şanselor egale la educaţie. În privinţa copiilor cu dizabilităţi, elevii consideră că este necesară promovarea unei atitudini pozitive, asistarea acestora şi a părinţilor lor, precum şi o mai bună gestionare a fondurilor alocate în acest domeniu. Pentru respectarea dreptului la educaţie a copiilor cu HIV/SIDA, Forumul Naţional al Copiilor a stabilit că este necesară informarea populaţiei, introducerea informaţiilor privind boala în manualele şcolare, precum şi instruirea cadrelor didactice, pentru a se evita cazurile în care acestea nu vor să primească la ore minori cu această afecţiune.
Elevii care au lucrat la raport au mai solicitat autorităţilor realizarea unei campanii pe tema riscurilor plecării în străinătate a părinţilor, înfiinţarea unei comisii care să supravegheze situaţia copiilor ce rămîn acasă, precum şi sprijinirea acestora în cazul unor abuzuri. De asemenea, ei au mai propus monitorizarea activităţii şcolare a acestor minori, precum şi facilitarea plecării copiilor în ţara în care se află părinţii, dacă aceştia au decis să se stabilească acolo definitiv sau pentru o perioadă mai lungă de timp. De asemenea, elevii au mai identificat şi o altă problemă a minorilor de etnie romă: riscul crescut de abandon şcolar. Doar 20% din aceşti copii beneficiază de educaţie preşcolară, iar numărul celor cu patru clase a scăzut, în zece ani, cu 2%. În aceste condiţii, elevii au solicitat autorităţilor responsabile asigurarea de meditaţii după orele de curs, precum şi o gustare pentru copiii de etnie romă care merg la şcoală. O altă problemă dezbătută în cele trei zile a fost influenţa mediului violent asupra şanselor egale la educaţie, iar concluziile la care au ajuns participanţii se referă la introducerea camerelor de supraveghere în toate unităţile de învăţămînt, pînă în 2020, şedinţe de consiliere pentru părinţi, modificarea manualelor şcolare în care se promovează violenţa şi decalarea programelor TV cu caracter violent în afara intervalului orar 19.00 - 22.30.