Când ne gândim la școala românească și la elevii români, ne vin în minte tineri dezinteresați, mai preocupați de copiat, chiul și distracție decât de învățat. Cu toate acestea, Studiul Internațional privind Procesul de Predare - Învățare TALIS 2013, desfășurat în 34 de țări, arată că elevii români copiază, absentează nemotivat și întârzie mai puțin, în medie, decât cei din alte state, iar actele de vandalism, agresare și intimidare a colegilor și furturile sunt la nivel mai scăzut în școlile românești. Din datele comunicate în cadrul studiului rezultă că întârzierea la şcoală este apreciată la 29% în România, faţă de 52% media internaţională, absenţele nemotivate - 30%, faţă de 39% media europeană, copiatul - 5%, faţă de 13%, actele de vandalism şi furturile - 2%, față de 4%, intimidarea sau agresiunea verbală între elevi - 9%, față de 16%, rănirea fizică provocată de violenţele între elevi - 1%, faţă de 2%, intimidarea sau agresiunea verbală asupra profesorilor sau personalului - 0%, față de 3%, și deţinerea sau consumul de droguri şi de alcool - 0%, faţă de 1% media internaţională. Cu toate că România stă mai bine la nivelul absențelor, numărul acestora este alarmant. Doar la Constanța, în primul semestru al anului școlar 2014 - 2015, cei 110.000 de elevi înscriși în învățământul preuniversitar au strâns aproape 1 milion de absențe. Potrivit statisticii Inspectoratului Școlar Județean Constanța, în perioada 15 septembrie 2014 - 31 ianuarie 2015, elevii au strâns 980.444 de absențe, din care au fost motivate 404.576.
STUDIU DERULAT ÎN ȘCOLI DE PE 5 CONTINENTE Studiul Internaţional s-a desfăşurat sub egida Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) şi este cel mai mare studiu centrat pe cercetarea mediului educaţional. România a participat pentru prima dată la studiu, în cel de al doilea ciclu, desfăşurat în perioada 2011 - 2013. Ţările participante sunt: Australia, Israel, Serbia, Brazilia, Italia, Singapore, Bulgaria, Japonia, Slovacia, Chile, Coreea de Sud, Spania, Cipru, Letonia, Suedia, Croaţia, Malaezia, Abu Dhabi (Emiratele Arabe Unite), Cehia, Mexic, Alberta (Canada), Danemarca, Olanda, Anglia (Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord), Estonia, Norvegia, Flandra (Belgia), Finlanda, Polonia, Statele Unite ale Americii, Franţa, Portugalia, Islanda şi România. În fiecare ţară participantă, aproximativ 200 de şcoli au fost selectate aleatoriu să participe, pentru fiecare nivel de învăţământ pe care ţara respectivă l-a ales pentru a fi inclus în analiză. În fiecare şcoală, chestionarele au fost completate de directorul acesteia şi de alţi aproximativ 20 de profesori selectaţi aleatoriu. Fiecare ţară a putut opta pentru una sau ambele forme de administrare a studiului: online sau pe suport de hârtie. În România, administrarea studiului s-a realizat online.