Timpul nu ni-l dă nimeni înapoi. Așa că este cea mai prețioasă avere pe care o are omul. Atunci cum se face că permitem ca 3 ani din viața copiilor noștri să fie risipiți degeaba, în școală - locul care ar trebui să valorifice la maxim potențialul elevilor?!
Potrivit ultimului raport al Băncii Mondiale, din cei aproximativ 12 ani de formare în sistemul educațional românesc, 3 ani și 4 luni reprezintă un interval pierdut, în care tinerii nu învață mai nimic. Vreți să știți cât de mult învață copiii în școală? Păi, dacă îi luăm la bani mărunți, mai nimic folositor în viața de zi cu zi și pentru desăvârșirea lor ca adulți. Experții Bancii Mondiale au suprapus rezultatele la testările internaționale pentru literație și științe exacte, la care România participă încă din anul 2000, peste durata perioadei școlare (inclusiv învățământul preșcolar) până la împlinirea vârstei de 18 ani.
„Cel mai mult timp se pierde între ultimii ani ai ciclului gimnazial și liceu. În această perioadă, elevii au de-a face cu integrale, derivate sau tot felul de termeni greoi de care sunt conștienți că nu vor avea nevoie în viitor, deci nu învață aceste concepte. Să fim realiști. Tinerii se focuseaza să învețe doar la cele câteva materii pentru examenele naționale (Evaluarea Națională și Bacalaureatul) pentru că de acestea depind admiterea la liceu, respectiv la facultate. Ceea ce este perfect de înțeles. Conținutul celor mai multe discipline este mult prea stufos, plictisitor și paralel cu realitatea adolescenților de azi. Este important să realizăm că trebuie să avem un sistem eficient și adecvat nevoilor elevilor, cu profesori bine pregătiți și plătiți în funcție de rezultatele și performanțele muncii. Dacă nu vom rezolva problema raportului dintre calitate și cantitate, nu vom face decât să-i obosim inutil pe elevi. După aceea să nu ne mai mirăm că tinerii români nu știu să vorbească corect sau să înțeleagă textele pe care le citesc, deși au stat ore în șir pe băncile școlii în fiecare zi“, este de părere Ștefan Vlaston, președintele asociației Edu CER, citat de adevărul.ro.
Hibele sistemului dau analfabeți funcționali
Sistemul românesc are una dintre cele mia stufoase programe școlare. Informațiile pe care cadrele didactice sunt obligate să le transmită elevilor sunt așa de de multe și alambicate (ca să nu mai spunem cât de inutile sunt...), încât și aceștia sunt depășiți din pounct de vedere științific și pedagogic. Ca urmare, rezultatele învățării elevilor români sunt scăzute comparativ cu cele ale colegilor europeni. Se pune accentul foarte mult pe informații teoretice și abstracte și prea puțin pe aplicabilitatea noțiunilor în practică sau pe consolidarea cunoștințelor.
Mai mult, experții în Educație subliniază că România are printre cele mai mari rate de abandon școlar din Uniunea Europeană. Mai exact, România este a treia țara din UE cu cel mai mare procent de abandon școlar, de 18,5% (înaintea noastră se clasează doar Spania cu 19% și Malta cu 19,6%),
Așa se face că România este unul dintre cele mai ineficiente state europene atunci când vine vorba de productivitatea sistemului educațional, arată un raport recent al Comisiei Europene. Concret, pe lângă timpul îndelungat petrecut la școală, România are probleme și în privință calității sistemului educațional și a incluziunii persoanelor din grupuri vulnerabile (care se află în afară sistemului educațional).