Elevii sârbi primesc manuale de la stat doar până în clasa a IV-a

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Congresul Adunării Generale a Învățătorilor

Elevii sârbi primesc manuale de la stat doar până în clasa a IV-a

Social 28 August 2014 / 00:00 558 accesări

Profesorii comunităților de români din Serbia, Ucraina și Republica Moldova au avut ocazia să vorbească despre școlile în care predau și despre problemele cu care se confruntă în activitatea lor didactică, în cadrul celui de-al XXXVI-lea Congres al Adunării Generale a Învățătorilor din România (AGIRo), desfășurat la hotelul Europa din Eforie Nord, între 20 și 27 august. Problema majoră pe care au enunțat-o se referă la efortul de a păstra vie limba română într-un mediu puternic influențat de cultura slavonă. O altă problemă semnalată de profesori este lipsa manualelor în limba română și a sprijinului statului în această direcție. Pentru a acoperi necesarul, profesorii apelează la parteneriate cu școli din România. ”Colaborăm cu multe școli din România și folosim în predare manuale atât din Serbia, cât și din România, așa că putem compara în permanență materia care se predă în cele două țări”, a spus profesorul Traian Căta, care predă la o școală din regiunea Banatul Sârbesc - Serbia. La rândul său, profesorul Brankica Zivanovic, care predă la o școală din Valea Timocului - Serbia, a povestit că sistemul de educație nu oferă manuale decât pentru ciclul primar. ”Restul elevilor își cumpără singuri manualele. Sistemul de învățământ din România pare mai avansat decât al nostru. Deja se vorbește despre introducerea tabletelor în școli. La noi încă nu se pune problema de acest lucru”, a spus prof. Zivanovic. Când vine vorba despre salarizare, Serbia se bucură de o situație mai bună, pentru că nu apar diferențe mari între profesorii debutanți și cei cu experiență. În schimb, profesorii din Ucraina și Republica Moldova se plâng, la fel ca și românii, că salariile sunt destul de mici și că societatea nu-i respectă așa cum ar trebui.

TREBUIE ÎNTĂRITĂ COLABORAREA ȘCOLII CU PĂRINȚII La Congresul AGIRo a participat și fostul ministru al Educației și președinte de onoare al AGIRo, prof. Ecaterina Andronescu. Ea a subliniat că pentru un sistem de învățământ funcțional este necesară o bună colaborare între profesori și părinți. ”Peste 65% dintre copii au spus că persoanele la care privesc cu admirație sunt părinții, așa că trebuie să valorizăm rolul părintelui în formarea celui mic și să apropiem familia de școală. Școala nu poate să preia toată sarcina pe care părintele o are în formarea și educarea copilului”, a precizat fostul ministru.

Taguri articol


12