Elicopterul SMURD prăbușit în Republica Moldova nu era dotat cu un radar meteo, fiind singurul aflat în funcțiune fără un astfel de dispozitiv, un alt aparat de zbor SMURD în aceeași situație este cel care a ajuns în România pe asigurarea de la accidentul Sutghiol, însă acesta nu zboară încă.
Elicopterul de tip EC-135 cu numărul de înmatriculare 347, prăbușit în Republica Moldova, nu era dotat cu un radar meteo, fiind singurul dintre cele folosite de SMURD care nu avea un astfel de dispozitiv, au declarat oficiali din cadrul Inspectoratului General al Aviației Române (IGAV) pentru MEdiafax
Aceleași surse precizează că mai este un alt astfel de elicopter fără radar meteo,"cel venit în urmă cu aproape două săptămâni, pe asigurarea de la Sutghiol", dar că acesta nu a fost dat în funcțiune, fiind "în proceduri de înmatriculare".
Reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne precizau, joi, că aparatul de zbor era folosit la misiuni pe teritoriul Republicii Moldova, ca urmare a unui acord încheiat între România și țara vecină în 2014 și că acesta făcuse 12 astfel de zboruri în Moldova.
„Elicopterul s-a prăbuşit lângă pădurea din Raionul Cantemir, lângă satul Haragîş. Experţii urmează să stabilească care au fost cauzele care au dus la accident, însă cea mai plauzibilă ipoteză este că elicopterul s-a prăbuşit din cauza condiţiilor meteo”, a declarat Consilierul Ministrului Sănătăţii din Republica Moldova, Dragoş Galbur, pentru MEDIAFAX.
În locul unde a avut loc accidentul, joi, era în vigoare o avertizare cod galben de averse puternice, însoțite de grindină.Potrivit martorilor accidentului de elicopter în zonă ploua foarte tare atunci când pilotul a pierdut controlul aparatului de zbor.
Întrebat despre dotarea cu radar meteo a aparatului de zbor, Raed Arafat a declarat: "aici, cei de la Aviație trebuie să vă răspundă. Era autorizat de zbor la vedere, cu un singur pilot. Dacă pilotul sesizează că nu sunt bune condițiile pe care le are în față, el decide dacă abandonează misiunea"
Radarul meteo este dispozitivul care îl ajută pe pilot să vadă, printre altele, ce tip de nori sunt în zonă, spun specialiștii contactați de Mediafax.
"Radarul meteo prinde conturul norilor și pilotul putea să vadă zona care era cu nori și cu ploaie, pe traiectul lui. Astfel, poți evita zona, te ajută să nu intri în zona calamitată. Radarul meteo nu te ajută să vezi terenul, el nu îți spune cât de aproape ești de pământ, el vede doar norii. Singurul care îți mai spune că te apropii de teren este un aparat special care lucrează cu GPS. Nu cred ca acest elicopter avea un astfel de GPS cu toate funcțiunile, avea probabil doar de orientare", a declarat pilotul Valentin Ialomițeanu pentru Mediafax.
Elicopterul SMURD s-a prăbușit într-o zonă împădurită din preajma localității Haragâș din raionul Cantemir din Republica Moldova. Membrii echipajului se îndreptau spre Cahul pentru salvarea unui bărbat cu accident vascular celebral.