Elveția a inaugurat miercuri cel mai lung și cel mai adânc tunel de cale ferată din întreaga lume, a cărui construcție a durat 17 ani, a costat 12,2 miliarde de franci elvețieni (12 miliarde de dolari) și reprezintă un simbol al Europei unite, transmit AP, Reuters și DPA.
Noul tunel Gotthard are o lungime de 57,1 km, trece pe sub munții Alpi și depășește tunelul Seikan, de 53,8 kilometri, care leagă insulele japoneze Honshu și Hokkaido. Tunelul va reduce timpul de călătorie, va atenua traficul pe autostrăzi și poluarea. Zilnic vor trece prin tunel 260 de trenuri de marfă și 65 de trenuri de pasageri.
Contractorii principali ai proiectului au fost firmele Alpiq, Balfour Beatty, Thales și Heitkamp, aproximativ 2.400 de muncitori fiind implicați în lucrările de construcție, în urma cărora s-au extras 28 milioane de tone de piatră.
Alături de oficialii elvețieni, la ceremonia de inaugurare participă liderii țărilor vecine: cancelarul Germaniei, Angela Merkel, președintele Franței, Francois Hollande, premierul Italiei, Matteo Renzi și cancelarul Austriei, Christian Kern.
Primele două trenuri care vor străbate tunelul vor transporta 1.000 de cetățeni elvețieni, un gest simbolic de respect față de plătitorii de taxe din Elveția care au finanțat proiectul. Tunelul Gotthard face parte dintr-un proiect de infrastructură de 23 miliarde de franci elvețieni care urmează să fie finalizat până în 2020 și va îmbunătăți transportul pe cale ferată, conectând centrele industriale din nordul și sudul Europei. Linia de cale ferată va uni acum portul olandez Rotterdam de la Marea Nordului cu portul italian Genova de la marea Mediterană.
Traficul regulat prin tunel va fi posibil din decembrie, a anunțat Compania națională elvețiană de căi ferate SBB, până atunci fiind prevăzute teste.