Freamătul care cuprinde sala de spectacole înainte de ridicarea cortinei spune multe despre ceea ce urmează să se petreacă pe scenă. Deşi, la spectacolul de sâmbătă seară al Teatrului Naţional de Operă şi Balet (TNOB) „Oleg Danovski”, baletul „Spărgătorul de nuci”, copiii şi tinerii au ocupat locuri importante (numeric) în sală, înainte de începerea reprezentaţiei, peste sală s-a aşternut un murmur plăcut, aproape şoptit, o combinaţie de curiozitate, mister şi... religiozitate. Apoi, cortina s-a ridicat şi a început povestea în paşi de dans. Poate cei mici s-au recunoscut în comportamentul răsfăţatei Maria - Aliss Tarcea - fiind încântaţi de scenele dinamice ale petrecerii din Ajun de Crăciun, unde participă părinţi, copii şi jucării, care au făcut publicul, indiferent de vârstă, să se amuze copios. Spectatorii au privit cu entuziasm frumoasa poveste plăsmuită pe muzica divină a lui Ceaikovski, într-o noapte de mister. O poveste în care Spărgătorul de nuci se transformă într-un prinţ, iar Maria în prinţesă, sub supravegherea bunului unchi Drosselmayer, interpretat cu mult talent de Sergiu Dan.
PERSONAJE ŞI MOMENTE DE POVESTE „Rolul lui Marie este cu uşurinţă interpretat de Aliss Tarcea, statura minionă şi firavă, împreună cu talentul intepretativ potrivindu-se perfect cu personajul. Alături de ea, Horaţiu Cherecheş, în rolul Spărgătorului de nuci, are de îndeplinit o misiune dificilă: un spectacol extrem de greu din punct de vedere tehnic, cu multe prize şi elemente acrobatice spectaculoase şi periculoase uneori - o caracteristică de bază a coregrafului Gheorghi Kovtun - care necesită forţă şi îndemânare”, a apreciat secretarul artistic al Companiei de Balet, Maria Alexandrescu.
De altfel, un alt personaj interesant, Regele Şobolanilor, interpretat cu talent de Adrian Mihaiu care, în ciuda costumului greoi, a reuşit să execute sărituri ample şi piruete, a fost repede îndrăgit de copii, deşi este un personaj negativ. Spre finalul primului act, apariţia Zânei Zăpezii (Eliza Maxim), a fulgilor de nea, a Mariei şi a Prinţului a câştigat admiraţia publicului.
Magia a continuat şi în actul al doilea, bogat în personaje de poveste şi momente spectaculoase şi pline de culoare - dansurile de caracter spaniol, arab, chinez şi rusesc. Adagio-ul final, cu foarte multe prize în forţă, a constituit, după cum a apreciat şi Maria Alexandrescu, proba „de foc” pentru soliştii care au avut de dansat atât de mult şi atât de greu pe parcursul celor două acte. La succesul spectacolului au contribuit şi Amalia Mîndruţiu, Delia Luca, Rie Aoyagi, Dorina Drăgoeaş, Mihaela Vlase, Laima Costa, Kanoko Suzuki, Claudiu Dan, Oleg Godoroja, Marian Basarabeanu, Dragoş Andruţă, Sorin Gâlcă, Cezar Buculei, dar şi întregul ansamblu de balet.
VISELE CARE POT DEVENI REALITATE Cei mai exigenţi şi sinceri dintre spectatori, cei mici, cărora, până la ridicarea cortinei, nu li se simţise prea mult prezenţa, au fost spectatori activi, captivaţi de poveste: au exclamat când au crezut de cuviinţă, au încercat chiar să privească de aproape magia, sprijiniţi cu bărbia de scândura scenei, stând pe scările laterale şi preferând apoi, când li s-a atras discret atenţia, să stea în picioare, vrăjiţi de mister. Cine ştie, poate acea seară de sâmbătă va rămâne ca reper în descoperirea unei vocaţii şi conturarea unei cariere de succes în paşi de dans.
Coregrafia spectacolului „Spărgătorul de nuci” este realizată de Gheorghi Kovtun, iar scenografia de Natalia Kornilova, asistent de coregrafie fiind Monica Cherecheş.