Violoncelul a fost, miercuri seară, vedetă la Teatrul Național de Operă și Balet (TNOB) „Oleg Danovski”. Prin intermediul celor 15 piese din program, din repertoriul românesc și internațional, violoncelistul Ghiorghiță Tănase, acompaniat la pian de mai tânăra sa colegă Andrada Ștefan, a transmis publicului o multitudine de stări: de la exuberanță și bucuria de a trăi până la melancolie și o serenitate deplină. Liant pentru aceste stări a fost muzica atotstăpânitoare.
Timpul s-a scurs cu repeziciune, chiar dacă programul serii, fără pauză, a fost mai lung decât la evenimentele similare din foaierul TNOB, iar protagonistul a avut grijă să prezinte fiecare piesă în parte, aducând în fața publicului nume de muzicieni dintr-o galerie ilustră. Printre ei s-a aflat compozitorul Dumitru Bughici (1921-2008), pe care violoncelistul Ghiorghiță Tănase l-a cunoscut personal, în anul 1977, în cadrul vacanțelor muzicale de la Piatra Neamț. „Atunci mi-a înmânat să cânt acest Scherzo (n.r. - a doua lucrare din programul serii, prima fiind „Balada” lui Ciprian Porumbescu) și alte lucrări”, a spus solistul serii.
DE LA VARNA LA CONSTANȚA, PE DRUMUL MUZICII Recitalul de miercuri seară a fost gândit ca o replică a celui din Bulgaria, pe care violoncelistul constănțean l-a susținut, pe 14 octombrie, la Varna City Art Gallery, în cadrul proiectului „European Music Academy Varna”, în acompaniamentul pianistului bulgar Dimiter Boianov. „În fața publicului constănțean m-am simțit, de cel puțin de două ori, mai relaxat, mai ca acasă. Și mă bucur din tot sufletul că am putut să le ofer și constănțenilor bucuria pe care am redat-o la Varna. Acest program a fost pe placul tuturor, conceput în așa manieră încât să reliefeze foarte bine latura violoncelistică în mai multe timpuri, în mai multe epoci, să cuprindă cât mai mulți și mai diverși compozitori, așa încât să mulțumească pe toată lumea. De exemplu, mie întotdeauna mi-a plăcut să cânt și Bach, și Mozart, și Dvorak și Ceaikovski”, a subliniat Ghiorghiță Tănase, cel care, în 1977, primea Premiul I la Festivalul Republican de Muzică de la Timișoara, locul al II-lea revenindu-i lui Marin Cazacu, unul dintre cei mai cunoscuți violonceliști români ai prezentului.
IN MEMORIAM OLEG DANOVSKI Seara de miercuri s-a deschis cu „Balada” lui Porumbescu - o transcripție pentru violoncel și pian, ca multe alte piese din program - și a continuat cu „Scherzo”, de Dumitru Bughici, „Siciliana”, de Constantin C. Nottara, „Dans țărănesc”, de Constantin Dimitrescu. Prima lucrare din repertoriul internațional, „Moartea lebedei”, de Camille Saint-Saens, i-a fost dedicată regretatului coregraf Oleg Danovski, violoncelistul amintind și două prim-soliste de top ale baletului tomitan care au dansat pe această lucrare în interpretarea sa solistică: Elisabeth Pândichi-Lux și Monica Cherecheș.
„Ekspromt”, de Alexander Arutunian, „Canon” în Re major, de Johann Pachelbel, „Ave Maria”, de Franz Schubert, „Orientale”, de Cesar Cui, „Romanza”, de Achille Simonetti, și „Meditație”, de Jules Massenet, s-au regăsit în program. Seara s-a încheiat cu „Dansul focului”, de Manuel de Falla, „Lista lui Schindler”, de John Williams, „Dansul săbiilor”, de Aram Haciaturian, și... multe aplauze.
Citește și:
Violoncelistul Ghiorghiță Tănase, de la Varna la Constanța
Seară camerală cu Strings Quintet