În fatidica zi de 24 iulie (marţi - n.r.), cînd temperaturile de peste 42 de grade Celsius colorau codul meteorologic în roşu, locatarii scării A din blocul F1, de pe str. Ştrefan cel Mare, nr. 128 din Constanţa s-au trezit că toată aparatura electrică şi electrocasnică „s-a predat” în faţa unei suprasarcini de tensiune. Televizioare, combine frigorifice, aparate de aer condiţionat, calculatoare, cuptoare cu microunde au fost „prăjite” în urma unei fluctuaţii enorme de tensiune (de la 220 V la 410 V)! A urmat o perioadă de coşmar: 20 de familii, la peste 40 de grade Celsius, fără aparate de aer condiţionat şi frigidere, familii care cumpărau doar alimentele pe care puteau să le mănînce la o masă sau pe care le puteau păstra în lăzile frigorifice alimentate „de la brichetă”, în autoturisme. Mai mult decît atît, oamenii erau sideraţi de modul în care echipa de intervenţie de la Enel a considerat să-şi facă treaba. După o întîrziere de 30 de minute, echipa a binevoit să-şi facă apariţia, fără scule şi fără truse, dispărînd atît de repede încît oamenii nu au apucat nici să-i legitimeze. Cît despre procesul-verbal de constatare, care trebuie - conform contractului dintre furnizor şi consumator - completat şi semnat, nici nu s-a pus problema. „La o adică, noi nici nu putem dovedi că ei au fost aici. Că şi reparaţia pe care au făcut-o… a trebuit să le aduc eu şuruburi de la mine din casă, nici trusă nu aveau”, povestea Constantin Iacoboaie, unul dintre vecinii păgubiţi, adăugînd că el nu a văzut niciodată asemenea echipă de „specialişti”.
Răspunsul oficial al Biroului de presă al Enel, venit la redacţie în urma materialelor noastre, sfătuia locatarii să urmeze procedura firească: „Se formează o comisie care investighează cauzele arderii receptorilor şi stabileşte dacă furnizorul este responsabil pentru deteriorare. În acest caz, furnizorul va acorda despăgubirile aferente. În ceea ce priveşte remedierea defecţiunilor în instalaţia de utilizare a casei scării aferente asociaţiei de locatari, aceasta este responsabilitatea locatarilor, fiind necesar ca aceştia să apeleze o societate autorizată în acest sens”. La două zile după incident, joi dimineaţă (26 iulie - n.r.), locatarii păgubiţi, au hotărît să urmeze cursul firesc, în speranţa rezolvării pozitive a situaţiei şi au depus o sesizare la sediul EED şi la Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor (OPC). Li s-a spus să aştepte, căci sediul EED este asaltat de sesizări asemănătoare şi, din această pricină, nu li se poate preciza data în care echipa de constatare îşi va face apariţia. Şi s-au pus pe aşteptat. „Toate bune şi frumoase, am depus sesizarea, ne-am zbătut pentru un număr de înregistrare, însă pînă vor veni specialiştii, noi nu avem în ce să ne păstrăm mîncarea”, a pus punctul pe „i” Larisa Scutaru, unul dintre cei mai păgubiţi locatari.
Vinovaţii fără vină cer să se facă lumină
Ieri (joi, 9 august - n.r.), în jurul prînzului, la scara A din blocul F1 a sosit îndelung aşteptatul răspuns din partea Enel Electrica Dobrogea. Răspunsul, departe de a face lumină, aruncă locatarii în cea mai neagră disperare: „Referitor la adresa dumneavoastră, vă comunicăm următoarele: în urma analizei incidentului, s-a constatat că defecţiunile care au condus la deteriorarea receptorilor nu s-au produs din vina furnizorului de energie electrică. Potrivit contractului de furnizare a energiei electrice la consumatorii casnici, delimitarea instalaţiilor între furnizor şi consumatori se face la firida principală a blocului, la papucii de racord al coloanei interioare”. Comunicarea este corectă din punct de vedere gramatical şi... cam atît. Locatarii scării A a blocului F1 au rămas înmărmuriţi şi nu înţeleg ce s-a petrecut. „De unde a venit acest răspuns? Enel nu a trimis nicio echipă de specialişti. Nu a venit nimeni la faţa locului să constate ce s-a întîmplat. Nu avem la mînă niciun proces verbal. Ce facem acum? Rămînem cu lucrurile aşa? Nu se poate să ne calce aşa în picioare”, ne-a declarat Larisa Scutaru. Părerea ei este susţinută de toţi vecinii păgubiţi care cred că EED are angajat un cititor în stele, dat fiind faptul că la blocul respectiv nu s-a deplasat nimeni. „Mîine dimineaţă (astăzi - n.r.) mergem la OPC, să vedem ce ne spun şi acolo. Următorul pas este să-i dăm în judecată. Nu putem accepta aşa ceva”, a adăugat ea. În lumina ultimelor informaţii, am contactat din nou Biroul de presă al Enel, care a declarat că astăzi va emite o părere oficială în privinţa (in)existenţei echipei de constatare şi a inexistenţei procesului verbal de constatare, adică a modului prin care Enel a înţeles să abordeze o problemă care i-a costat deja pe locatarii scării A sute de milioane de lei.