Reprezentanţii Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Constanţa (CN APMC) au hotărît, anul trecut, scoaterea la suprafaţă a celor două nave scufundate în dreptul Portului Constanţa - Sud Agigea, care îngreunează activitatea în zonă. Este vorba despre epavele "Anastasia" şi "Fuxsia", scufundate în bazinul portuar în anii '70. La începutul acestei săptămîni, scafandrii firmei Ardamcos, solicitaţi de CN APMC pentru efectuarea lucrărilor de ranfluare, au descoperit, într-unul din compartimentele epavei "Anastasia", mai multe calupuri de trotil. La faţa locului au ajuns atît ofiţeri de poliţie, cît şi genişti din cadrul Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Constanţa. "Explozibilul a fost scos cu ajutorul scafandrilor şi depus în depozitul nostru, urmînd să fie distrus", a declarat col. Neculai Coman, inspector adjunct în cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă. Potrivit acestuia, s-a constatat că este vorba despre un kilogram de trotil, împărţit în patru calupuri, a cîte 250 de grame fiecare. Cît priveşte modul în care a ajuns explozibilul în epavă, conducerea CN APMC susţine că ar fi fost folosit în timpul unei încercări anterioare de ranfluare a navei. "Noi ne chinuim de un an să scoatem epava la suprafaţă. Ştim că prin anii '80 a mai fost o tentativă de ranfluare a acesteia şi se presupune că atunci s-ar fi încercat şi detonarea ei", a afirmat Mircea Banias, directorul CN APMC. Acesta a adăugat că s-a luat decizia sistării lucrărilor de tăiere a epavei pînă la finalizarea cercetărilor demarate de poliţiştii de la Transporturi, care au început o anchetă pentru a stabili provenienţa explozibilului, urmînd să se verifice, de asemenea, dacă mai există explozibil în interiorul epavei. Cargoul panamez "Anastasia" a intrat în Portul Constanţa la începutul lunii ianuarie 1969, cînd din cauza unei manevre greşite a comandantului, nava a eşuat pe un banc de nisip, într-o zonă pustie la acea vreme, dar unde acum se află bazinul cheului fluvial. Se pare că imediat după naufragiu, la bordul navei a avut loc un incendiu, iar cargoul a ars în întregime. Întrucît armatorul din Panama a dat faliment la scurt timp după eşuarea cargoului, epava acestuia a fost abandonată. Cargoul "Anastasia", construit în 1944, are o lungime de 135 de metri şi 10.940 TDW. Autorităţile portuare nu au reuşit pînă în prezent să scoată la suprafaţă decît o mică parte din epavă.