MISIUNE ÎNCHEIATĂ PROST. După mai bine de 48 de ore de căutări, scafandrii care nu au mai ieşit la suprafaţă după ce au verificat epava navei turceşti „Medy“ sunt în continuare daţi dispăruţi. Joi după-amiază, o echipă de patru scafandri ai firmei „Hunter’s“ a plecat spre locul în care, la începutul acestei luni, s-a scufundat nava „Medy“. „Scafandrii au ajuns în zonă cu şalupa Cristal, pe care am închiriat-o de la Agenţia Română de Salvare Vieţi Omeneşti pe Mare (ARSVOM). Obiectivul lor era acela de a evalua nava. La solicitarea asiguratorului P&I, din Londra, noi trebuia să obţinem cât mai multe informaţii despre tancurile în care erau depozitate cele peste 20 de tone de combustibil“, a declarat Jorj Unciuleanu, administratorul firmei „Hunter’s“. Din declaraţiile echipajului care i-a însoţit pe scafandri a reieşit că cei doi bărbaţi care au dispărut au intrat în apă în jurul orei 18.00, după ce au vizionat înregistrarea făcută de colegii lor care coborâseră cu doar câteva zeci de minute înainte la epavă. După jumătate de oră, unul dintre scafandrii rămaşi la suprafaţă a intrat în apă întrucât îşi făcea griji pentru colegii lui. El a ieşit la suprafaţă după doar câteva minute şi a transmis echipajului că a văzut bule de aer şi că, cel mai probabil, scafandrii stau la decompresie. Pentru că nici după timpii de decompresiune cei doi scafandri nu au ieşit la suprafaţă, echipajul a alertat autorităţile. Scafandrii rămaşi la bordul şalupei „Cristal“ au făcut câteva coborâri rapide, însă colegii lor erau de negăsit. La scurt timp de la sesizarea autorităţilor au ieşit în evidenţă şi unele nereguli. „Noi nu ştiam nimic de această operaţiune. Firma Hunter\'s nu avea aviz de la Autoritatea Navală Română (ANR) pentru a face scufundări la nava „Medy“. Deşi este o formalitate simplă, firma „Hunter’s“ nu a cerut un aviz“, a declarat Paul Brânză, directorul ANR.
CĂUTĂRI SISTATE. Joi noaptea, mai multe nave au plecat în zona în care s-a scufundat nava „Medy“ pentru a-i căuta pe cei doi scafandri, însă au fost nevoite să renunţe din cauza condiţiilor meteo nefavorabile. Totodată, în jurul orei 19.00, o aeronavă care zbura în apropierea ţărmului a recepţionat un semnal ELT (Emegency Locator Transmitter - un dispozitiv electronic, pe bază de baterie, care transmite un semnal radio, respectiv un apel de urgenţă, distinct). Semnalul a fost activ doar câteva minute, iar interceptarea a fost semnalată turnului de control de pe Aeroportul Mihail Kogălniceanu. „Şalupele ARSVOM au ajuns în port în jurul orei 21.00. Marea avea gradul 3-4 la mal şi 7 în larg, valuri de patru metri, iar vântul sufla cu puterea 7 - 8 (n.r. aprox 60 - 70 km/h.). La 23.45, şi nava noastră a fost nevoită să abandoneze căutările. Vineri dimineaţă, mai multe echipe au fost trimise să patruleze în zona litorală, în eventualitatea că cei doi scafandri au fost aduşi de furtună la mal“, a declarat cms. şef Adrian Burcea, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Judeţean al Poliţiei de Frontieră Constanţa. Vineri dimineaţa o şalupă a ARSVOM a încercat să iasă în larg, însă a fost nevoită să se întoarcă din drum din cauza furtunii. După-amiază, zona litorală dintre digul de larg de la Agigea şi staţiunea Olimp a fost verificată de un elicopter de la aerodromul Tuzla. Verificările nu au avut însă niciun rezultat, din cauza spumei dense din apropierea ţărmului şi a digului. Autorităţile au sistat căutările până când vremea se va îmbunătăţi.
PROFESIONIŞTI. Scafandrii daţi dispăruţi sunt Cristian Zarafu, de 33 de ani, fost angajat al ARSVOM, şi locotenentul Cătălin Valeriu Ispas, de 27 de ani, angajat al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) „Dobrogea“. „Condiţiile meteo nu erau excelente, însă acest lucru nu le putea ridica probleme majore. A fost o scufundare la 40 de metri adâncime. Ambii scafandri erau experimentaţi. Cu Zarafu am lucrat mai bine de 12 ani. Este un adevărat profesionist. Cât timp a lucrat la noi a fost şef al echipei de scafandri şi a avut poate sute de misiuni dificile pe care le-a încheiat cu bine. Până când nu vor apărea alte informaţii, pentru noi ei sunt doar dispăruţi. Poate că au ajuns la mal şi acum se odihnesc“, a declarat Ion Voicu, directorul ARSVOM. Celălalt scafandru dispărut, Cătălin Valeriu Ispas, este ofiţer în cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Dobrogea”, având gradul de locotenent. Pe 1 august 2009, lt. Cătălin Valeriu Ispas a fost încadrat la Centrul de Antrenament al Scafandrilor de Intervenţie al ISU „Dobrogea”, fiind brevetat ca scafandru autonom din 2006. În momentul în care a fost dat dispărut, pompierul era în timpul liber şi presta servicii de scafandru autonom pentru firma „Hunter’s“, în baza unui contract pentru care avea aprobarea Inspectoratului.