Erori în aplicarea Legii Educaţiei

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Tinerii, sprijiniţi şi nu prea...

Erori în aplicarea Legii Educaţiei

Social 22 Iunie 2011 / 00:00 1039 accesări

În ciuda faptului că, teoretic, noua Lege a Educaţiei încurajează tinerele cadre didactice din mediul universitar să promoveze în funcţii şi posturi care până acum nu le erau accesibile, prevederile aceleiaşi legi fac ca numărul tinerilor care doresc să intre în sistemul de învăţământ preuniversitar sau universitar să fie din ce în ce mai mic. Salariile mici oferite în învăţământ, pe de-o parte, şi exigenţele mari, pe de altă parte, fac ca tinerii, într-adevăr talentaţi şi bine pregătiţi, să se îndrepte către alte domenii. „Una dintre hibele Legii Educaţiei o reprezintă faptul că nu putem angaja tineri care sunt doctoranzi ai unei alte universităţi. De exemplu, dacă noi am avea învăţământ de licenţă şi programe de masterat, dar nu am avea programe de doctorat, absolventul ciclului licenţial îşi va face doctoratul în altă parte. Această prevedere ne împiedică să păstrăm tinerii valoroşi în cadrul universităţii. Este o hibă care trebuie îndreptată”, a declarat decanul Facultăţii de Fizică, Chimie, Electronică şi Tehnologia Petrolului (FFCETP) din cadrul Universităţii „Ovidius” Constanţa, prof. univ. dr. Mihai Gîrţu. El a adăugat că Legea Educaţiei conţine schimbări foarte bruşte, care sunt aplicate abrupt şi generează haos în sistemul de învăţământ românesc în acest moment. „Fiind o schimbare majoră, aplicarea Legii Educaţiei se va face cu greşeli. Este important ca erorile să fie corectate la scurt timp după ce apar”, a mai spus prof. univ. dr. Mihai Gîrţu.

FINANŢARE ECHILIBRATĂ. O altă hibă a actului normativ o constituie faptul că nici în acest moment nu au fost prevăzute criteriile de finanţare a instituţiilor de învăţământ superior. Pe de altă parte, acest lucru ar putea fi benefic, în condiţiile în care membrii Consiliului Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Superior (printre care se numără şi prof. univ. dr. Mihai Gîrţu, singurul profesor universitar constănţean) se vor putea implica în elaborarea acestora. „Faptul că aceste criterii nu au fost stabilite ar putea fi o oportunitate pentru noi. Sperăm să putem să fim parte activă din elaborarea lor”, a precizat decanul FFCETP. În opinia profesorului universitar, Legea Educaţiei are şi părţi bune, cea mai importantă prevedere în acest sens fiind cea privind finanţarea universităţilor: „Există riscul ca, din punct de vedere al finanţării, să crească decalajul dintre facultăţile de tradiţie, care au rezultate deosebite în cercetare şi cele mai noi. Având în vedere, însă, că printre cei 19 membri ai Consiliului Naţional pentru Finaţare sunt incluşi şi membri ai universităţilor mai noi, a fost păstrat un echilibru optim, care va duce la evaluarea imparţială a criteriilor de finanţare”. Reamintim că decanul FFCETP a fost numit de Ministerul Educaţiei membru al Consiliului Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Superior.



12