După ce mai bine de 2 luni s-a tot discutat despre modificările pe care Ministerul Educației dorește să le aducă planului-cadru pentru învățământul gimnazial, recent a fost lansată versiunea finală a documentului care va structura activitatea didactică de la catedră a profesorilor de gimnaziu. Poate cea mai mare modificare adusă planului-cadru o reprezintă eliminarea unei ore de Limba română de la clasa a V-a, introducerea Limbii latine la clasa a VII-a, denumită ”Elemente de limbă latină şi de cultură romanică”, dar și introducerea Informaticii și Tehnologiei Informației și Comunicării, cu o oră pe săptămână la toate clasele de gimnaziu. „Cred că planul-cadru pe care l-am prezentat este cea mai bună variantă posibilă, ţinând cont de voinţa societăţii şi de posibilităţile actuale. Tot ceea ce proiectăm referitor la învăţământul gimnazial este orientat către profilul absolventului. Miracolul aşteptat ţine de noi, de paşii sistematici pe care îi vom face predictibili, cu inovare şi responsabilitate, fără a mai pune în joc viitorul copiilor noştri”, a declarat ministrul Educației, Adrian Curaj. Totuși, deși vorbim frecvent despre un sistem de învățământ încărcat - și cadrele didactice, și părinții sperau să se mai elibereze -, noul plan va creşte numărul de ore pe săptămână de la 30 la 34. Astfel, va creşte numărul orelor de Matematică şi Ştiințe ale Naturii.
”ESTE O CRIMĂ ÎMPOTRIVA LIMBII ROMÂNE” Pe de altă parte, cadrele didactice care predau Limba română consideră că eliminarea unei ore de la clasa a V-a va produce efecte grave la nivelul generațiilor de elevi, în contextul în care tot mai mulți tineri arată că nu stăpânesc gramatica și vorbesc tot mai prost. ”Este o crimă împotriva limbii române reducerea numărului de ore, pentru că această oră în plus, care apare doar la clasa V-a, este un prag pentru elevi. Ea a fost gândită ca oră pentru comunicare, scrisă și orală. Chiar dacă unii consideră că este o oră de compuneri, în acest fel, elevii deprind tehnici de comunicare”, a subliniat profesorul de Limba română Vasile Coman, care a predat elevilor de gimnaziu din învățământul de stat zeci de ani, iar acum îi formează pe cei de la Liceul Teoretic Educational Center ”Cambridge School of Constanța”. Acesta a explicat că fiecare popor ar trebui să se concentreze pe studiul limbii naționale. ”Un popor care își pierde limba, tradițiile și obiceiurile își pierde identitatea și chiar și teritoriul. Limba este un element primordial pentru identitatea unui popor”, a precizat prof. Coman. Alți profesori speră ca la elaborarea programelor școlare să se țină cont de această oră eliminată din programă și să se scoată din conținuturile care trebuie predate. Totuși, asta ar însemna un compromis în educația elevilor, care va produce consecințe ce se vor vedea în rezultatele Evaluării Naționale, ale Bacalaureatului, pentru că este știut faptul că, pe măsură ce exigențele în predare scad, și cunoștințele acumulate ale copiilor sunt din ce în ce mai puține.
CE MODIFICĂRI MAI APAR Planul-cadru pentru clasele V-VIII este însoţit de un profil solid al absolventului, elaborat în parteneriat cu specialişti în educaţie şi axat pe obiective clare, la final de ciclu, pe cele 8 competenţe-cheie: comunicare, matematică, ştiinţe şi tehnologii, competenţe digitale, a învăţa să înveţi, competenţe sociale şi civice, antreprenoriale şi competenţe de exprimare culturală. ”Un principiu important care stă la baza planului-cadru este acela de a oferi timp profesorului pentru inovare şi creativitate la clasă, însoţit de resurse educaţionale deschise. Astfel, 75% din timpul de la clasă va fi dedicat procesului de predare si evaluare, restul de 25% fiind la dispoziţia profesorului pentru recuperare, activităţi remediale sau de consolidare, în funcţie de nevoile constatate în munca la clasă”, precizează reprezentanții Ministerului Educației. În documentul adoptat de minister se arată că Educaţia Socială va intra ca materie obligatorie pe durata celor patru ani. Elevii vor avea o oră pe săptămână şi vor fi studii diferite în funcţie de ani, la clasa a V-a - Gândire critică şi drepturile copilului, la clasa a VI-a - Educaţie interculturală, la clasa a VII-a - Educaţie pentru cetăţenie democratică şi la clasa a VIII-a - Educaţie economico-financiară. În cazul orelor de Educaţie Tehnologică, acestea vor fi păstrate pe durata celor patru ani, dar va fi pus accent mai mult pe latura aplicativă, se mai arată în documentul adoptat. La clasa a V-a, va creşte numărul orelor de studiu al Istoriei la două, faţă de una, cum este în prezent, iar în cazul materiilor opţionale, numărul orelor de studiu va creşte la un maxim de trei pe săptămână în clasa a VII-a şi patru pe săptămână în clasa a VIII-a, iar pentru studiul Artei Plastice şi al Muzicii se vor aloca săptămânal două ore diferite, susţin reprezentanţii Ministerului Educaţiei.
Obligatoriu, o oră de religie
De asemenea, va rămâne obligatorie o oră de religie la fiecare clasă. Noul plan-cadru pentru clasele V-VIII va fi pus în aplicare începând cu anul școlar 2017 - 2018, până atunci urmând să fie elaborate și adoptate programele școlare. În acest sens, Ministerul Educației organizează procedura de selecție a profesorilor interesați să participe în grupurile de lucru pentru elaborarea curriculumului pentru disciplinele de studiu obligatorii. Înscrierea potențialilor candidați se face online, pe platforma mon.edu.ro, în perioada 6 aprilie - 4 mai.