Cartea primei încercări de a privatiza CFR Marfă nu s-a finalizat. Subiectul este dezbătut şi stors din răsputeri de opoziţie, doar-doar o mai curge puţin sânge de USL din el, iar analiştii de tot soiul încearcă să intuiască următoarea mişcare a Guvernului pentru a „mărita”, totuşi, această companie neprofitabilă deocamdată. Se analizează, se dă cu părerea, se acuză, se arată cu degetul, se ameninţă cu moţiuni, totul în dulcele stil politico-românesc.
NEPLĂCUT, DAR SE REIA Luat la întrebări de jurnalişti pe marginea subiectului, prim-vicepreşedintele PNL Klaus Iohannis a apreciat că, din punctul său de vedere, „este păcat“ că nu s-a realizat privatizarea CFR Marfă, „eşecul fiind neplăcut pentru guvernare“: „Cred că este vina celor care nu au reuşit să păstreze CFR Marfă într-o stare rezonabilă. Nu m-am implicat şi nu mă interesează foarte tare procedura“. Potrivit acestuia, situaţia este „neplăcută“, dar nu cântăreşte foarte mult pentru actuala guvernare: „E neplăcută, dar nu contează foarte mult, având în vedere că se reia imediat procedura de privatizare. Noi am mai avut de-astea care s-au tot reluat. Până la urmă, totul s-a privatizat cu mai mult sau mai puţin folos, de obicei mai puţin“. Prim-vicepreşedintele liberal a afirmat că problema privatizărilor „ar trebui abordată un pic altfel“: „Un pic aşa - ca şi cum am fi capitalişti. Nu sunt specialist. Şi nici nu doresc să mă implic în aceste privatizări“. În ceea ce-l priveşte pe noul ministru al Economiei, liberalul Andrei Gerea, Iohannis a arătat că „are tot ce-i trebuie ca să facă faţă“ acestor privatizări, de aceea a şi fost „creditat“ de către PNL.
REMEMBER Premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului Transporturilor, Ramona Mănescu, să înceapă din această săptămână procedurile pentru o nouă privatizare a companiei CFR Marfă, proces care să fie încheiat până în vara anului viitor, fără ca Guvernul să mai fie „blocat“ de către Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT). Vă reamintim că vânzarea a 51% din ac?iunile CFR Marfă către Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de omul de afaceri Gruia Stoica, nu s-a putut finaliza până la termenul-limită, adică 14 octombrie, pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei. Ministerul Transporturilor a atribuit, în martie, unei asocieri conduse de Deloitte, din care mai fac parte Muşat & Asociaţii şi Systra, un contract de 2,5 milioane lei (570.000 euro), inclusiv TVA, pentru servicii de consultanţă la privatizarea CFR Marfă. În luna iunie, GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni. Guvernul s-a angajat faţă de FMI ca, în cazul în care tranzacţia nu este finalizată, să vândă pachetul majoritar de la CFR Marfă altui investitor strategic.